Expedice Antarktida 2012: Konečně na stanici

V brzkých ranních hodinách 28. ledna 2012 vědecká expedice Masarykovy univerzity konečně přistála na ostrově Jamese Rosse v Antarktidě. Po necelých jedenácti měsících tak znovu otevřela stanici J.G. Mendela.

Expedice Antarktida  2012: Konečně na stanici
Expedice Antarktida 2012: Konečně na stanici

Cesta ledoborcem a vylodění

Výsadek z chilského vojenského ledoborce Almirante Oscar Viel proběhl pontonovou plovoucí plošinou, která při dvou cestách mezi ledovými krami na kanálu Prince Gustava převezla přes osm tun českého technického nákladu i třináct členů vědecké expedice. Zbývající část nákladu (těžké akumulátory pro vědecké přístroje, konstrukční prvky pro retranslační radiostanici) byla dopravena vrtulníkem na určené lokality mimo stanici.

Proti původnímu časovému harmonogramu české expedice došlo k citelnému zpoždění, které bylo způsobeno změnou rozkazů námořnictva v souvislosti s návštěvou chilského prezidenta v antarktickém sektoru.

Dvaadvacet dní strávených na ledoborci ale nebylo promarněno: v průběhu cesty se českým vědcům neplánovaně podařilo navštívit jak Ohňovou zemi (Puerto Williams), tak některé z ostrovů antarktického souostroví Jižní Shetlandy (ostrov Krále Jiřího, Livingstone, Deception) i Antarktický poloostrov.

Na všech lokalitách byly odebrány vzorky pro pozdější analýzy. Na chilské stanici Bernardo O´Higgins byla provedena rozsáhlá údržba meteorologické staničky, došlo k osobnímu vyjednání užší spolupráce s bulharskou stanicí Svatý Kliment Ochridský a s ruskou stanicí Bellingshausen v některé z příštích sezón.

Budování kempů mimo základnu

Pozdější příjezd expedice na ostrov Jamese Rosse si vynucuje maximální upřednostnění všech vědeckých operací před plánovanými technickými vylepšeními.  Na druhou stranu pokročilá roční doba omezila nutnost odklízení sněhu, takže již třetího dne od vylodění bylo možné vědce vyvézt na člunech typu Zodiac do stanových kempů pro práci na odlehlejších lokalitách dále od stanice.

Prozatím jde o kemp v Brandy Bay pro výzkumy glaciologické a klimatologické a kemp v Torrent Valley pro chemické, resp. geochemické. Se stanicí jsou vědci v terénu v kontaktu v předem domluvených časech přes vysílačky a satelitní telefony.

Kempy nevyužívají vědci, jejichž oblast zájmu leží v blízkosti stanice – letos jsou to dva rostlinní fyziologové, rostlinná ekoložka a parazitoložka.

První sníh

Už zde sice napadl první letošní sníh (na jižní polokouli zvolna končí krátké období léta), ale počasí  výzkumům zatím přeje, takže to vypadá, že pokud nedojde k výrazné proměně počasí, sezóna bude i přes počáteční zdržení úspěšná.

Nepříznivé zprávy z argentinské stanice Marambio, přes kterou je plánován návrat české vědecké expedice, zatím ale naznačují, že ani cesta zpět nebude bez komplikací. Argentinská armáda se potýká s technicko-logistickými potížemi a dosud třeba nebyla schopna přepravit ani vlastní geologickou expedici, jejíž členka, Kateřina Kopalová (Karlova univerzita). Ta už druhý měsíc marně čeká na příležitost uskutečnit svůj plánovaný výzkum na ostrově Jamese Rosse. Podobné obtíže jsou ale bohužel pro antarktický region typické.

Ze stanice J.G. Mendela na ostrově Jamese Rosse za všechny polárníky srdečně zdraví Pavel Kapler!

(redakčně upraveno – Hynek Adámek)