Sopka Mt. Erebus je místo nejtragičtější letecké havárie na Antarktidě. Proč k n

Stratovulkán Mount Erebus je svědkem i aktérem nejhorší letecké katastrofy nad jižním pólem Země. 28. listopadu 1979 do ní narazilo dopravní letadlo DC-10.

Let novozélandské letecké společnosti z Aucklandu do Antarktidy a zpět s otočným bodem nad Rossovým ostrovem se tehdy prodával jako jedinečný vyhlídkový zážitek.

Nejhorší sopečné erupce moderní doby. Ta nejdražší je dílem člověka…

Letenka stála 359 novozélandských dolarů, což dnes odpovídá asi 1218 USD. Letadlo bylo plné jen z 85 %, aby  se cestující mohli pohodlněji pohybovat po palubě a fotografovat z oken. Navíc byl vždy na palubě zkušený průvodce-polárník, který odborně vysvětloval co cestující pod sebou vidí. Na tomto letu měl být Sir Edmund Hillary, první pokořitel Everestu, ale protože termín letu mu kolidoval s jeho přednáškovým turné po USA, tak jej nahradil jeho přítel a účastník antarktických expedic Petr Mulgrew. 

Že se letadlo pohřešuje oznámila 28. listopadu v 9 hodin Air New Zealand s tím, že doufá že se nalezne. Ve 12:55 už ale posádka letadla námořnictva Spojených států objevila neidentifikované pozůstatky stroje na svahu Mount Erebus.

Následující den, asi dvacet hodin po havárii se podařilo na místě katastrofy přistát prvním helikoptérám a ve výšce 445 metrů potvrdit, že se jedná o vrak letu 901 a že všech 257 přítomných lidí na palubě zahynulo. Záchranné operace - převezení nalezených ostatků k identifikaci trvaly do 9. prosince 1979.

Jaké byly příčiny havárie?

Přestože se havárie letu 901 stala v jedné z nejodlehlejších oblastí na světě, tak díky zachované fotodokumentaci v nalezených fotoaparátech kamerách a údajů z černých skříněk bylo získáno dostatečné množství stop k vyhodnocení příčin.

TITAN: kniha, která předpověděla tragédii Titaniku 14 let předtím, než k ní došlo

Jako hlavní se ukázaly chyby v navigaci – fatálně odlišné zadané souřadnice letu do automatického pilota, o čemž posádka neměla tušení, a tak nepředpokládala že přímo na trase mají přelet přes Mt. Erebus. Naopak, domnívala se, že už prolétá nad zamrzlou hladinou zálivu McMurdo. Vše navíc zkomplikoval jev white-out, kdy pozorovateli splývají oblaka se zasněženým terénem tak, že není možné rozpoznat jeho konfiguraci.

Pro vzpomínku tragédie byl v zálivu nad bývalou Scottovou základnou vztyčen dřevěný kříž. V roce 1986 byl nahrazen hliníkovým, protože originál neodolal kombinací nízkých teplot, větru a vlhkosti. Památník na 16 cestujících, kteří nemohli být identifikovaní a jejichž těla nebyla nikdy nalezena je na hřbitově v Glen Edenu v Aucklandu. Vedle roste zasazená japonská třešeň na památku 24 japonských cestujících, kteří při letu zemřeli.

 

Antarktida bez vyhlídek

Tragédie znamenala konec komerčně provozovaných vyhlídkových letů v Antarktidě - Air New Zealand okamžitě zrušila všechny své lety do Antarktidy a společnost Qantas pak pozastavila své antarktické lety v únoru 1980. V omezené míře je obnovila až v roce 1994.

Tragédie horší než Titanic: lodě, o kterých se moc nemluví

Skoro všechny trosky letadla stále leží na místě dopadu na svahu sopky a během teplých období, kdy sníh odtává jsou dodnes viditelné. Registrace havarovaného letadla ZK-NZP nebyla znovu vydána.

Podívejte se na grafickou simulaci nehody:

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.