Experimentální X-51A překročil pětkrát rychlost zvuku

Experimentální prostředek X-51A Waverider se scramjetovým pohonem dosáhl 1. května při testovacím letu rychlosti přesahující pětkrát rychlost zvuku a letělo čtyři minuty Mach 5,1 (6 252,6 km/h). Následně se stroj zřítil podle plánu do Ticého oceánu.

Experimentální X-51A překročil pětkrát rychlost zvuku
Experimentální X-51A překročil pětkrát rychlost zvuku
Zdroj: archiv

"Byla to naprosto úspěšná mise," uvedl šéf programu Charlie Brink. X-51A vzlétl ve středu ráno z letecké základny Edwards Air Force Base v Kalifornii pod křídlem bombardéru B-52H Stratofortress. Waverider byl vypuštěn v nadmořské výšce koelm 15 000 metrů.

Nejprve se zažehla raketa na tuhé palivo, která udělila X-51A  rychlost Mach 4,8 během pouhých 26 sekund. Teprve v této rychlosti mohl být spuštěn experimentální pohon, který zvýšil rychlost na Mach 5,1 a udržel ji po zbytek letu ve výšce kolem 18 kilometrů.

#video|5662849#

Z předchozích tří testů skončily poslední dva nezdarem a první let nedosáhl kýžené rychlosti, přesto odborníci letectva a firmy Boeing, která prototypy prostředku s novým pohonem postavila, získali cenné údaje o průběhu letu. Od roku 2004 už program spolykal 300 miliónů dolarů, nicméně Pentagon si od něj slibuje získání nového typu raket, s nimiž bude moci zasáhnout během hodiny kdekoli na světě.

"Myslím, že všechno, co jsme se naučili z X-51A poslouží jako podklad pro budoucí výzkum hypersonických pohonů," řekl Brink.

Zatímco většina dosud vyvíjených hypersonických pohonů využívala vodík, X-51A využívá nadzvukový náporový tryskový motor na uhlovodíkové palivo, které nevyžaduje novou infrastrukturu a může být nasazeno v širším měřítku.

Dlužno ovšem podotknout, že X-51A neutvořil rychlostní rekord, ten drží od 60. let experimentální pilotované letouny North American X-15, které dosáhly rychlosti Mach 6,2.

Náporový pohon
Schema scramjetového motoruNáporový motor (ramjet) si nechal v roce 1907 patentovat René Lorin. Je to nejjednodušší motor tvořený jen vprostřed se zužující trubkou, do které se vstřikuje palivo. Spaliny pak vysokou rychlostí unikají druhým, dozadu otevřeným zužujícím se prostorem (tryskou). Poprvé byl použit ve francouzském letounu Leduc O10 z roku 1949. Účinný je však až při rychlosti zvuku. Nadzvukový náporový motor scramjet se od klasického liší tím, že vzduch jím proudí nadzvukovou rychlostí.
Výhodou scramjetu je možnost dosáhnout extrémně vysokých rychlostí - až desetinásobku rychlosti zvuku. Na rozdíl od raketový motorů nepotřebují ty náporové nést okysličovadlo a mají menší spotřebu paliva, což představuje velkou úsporu hmotnosti. Ve srovnání s proudovými motory je účinnější, protože nemá kompresor, jenž odebírá část výkonu.
Náporové motory, ať už nadzvukové nebo podzvukové však nemohou fungovat za nižších rychlostí. To znamená, že se nejprve musí dostatečně urychlit jiným motorem, ať už raketovým, nebo turboreaktivním motorem. Existují také motory kombinované - tzv. turbonáporové motory.

 

ZDROJ: Wright-Patterson Air Force Base

Související články