Návrat vzducholodí se odkládá. Obloze dál povládnou letadla

O tom, že vzducholodě jsou budoucností letecké dopravy, jsme se mohli dočíst už před 20 lety. Na nebi však stále vidíme pořád jen letadla…

Návrat vzducholodí se odkládá. Obloze dál povládnou letadla

Absurdní divadlo: v den dokončení vzducholoď rozeberou…

Zdálo se, že projekt americké armády průzkumné vzducholodě nazvané Blue Devil 2, může konečně udělat ze vzducholodí alternativu k letadlům. V současné době je 115 metrů dlouhý zepelín téměř hotov.

Blue Devil 2 je umístěn ve speciálním hangáru v Severní Karolíně a za dva týdny bude moci vzlétnout. V den dokončení však americké letectvo program vojenských vzducholodí zruší „modrého ďábla“ (jak zní překlad jména vzducholodi) nechá rozebrat a uloží do skladiště. Proč?

Blue Devil 2 a další jemu podobné vzducholodě měli vyplnit mezeru mezi špionážními satelity a průzkumnými letadly. Jeho hlavním účelem měly být dlouhodobé operace, kdy se zepelín měl vznášet až několik týdnů nad přesně vymezenou oblastí (až desítky kilometrů čtverečních rozsáhlou) a sledovat ji. Samozřejmě z takové výšky, aby se nestal cílem pozemních protileteckých zbraní. V Pentagonu plán na vojenskou vzducholoď vznikl před dvěma roky – tehdy si generálové novou hračku doslova vydupali. Tvrdili tehdy, že požadavek je urgentní a na vývoj uvolnilo 250 milionů dolarů (5 miliard korun).

Zvířata v armádě: ani dnes to bez nich nejde. Vždyť i Usámu pomohl uhnat pes

Když už peníze nemá ani armáda

Příčinou neslavného konce této vzducholodi jsou peníze, respektive jejich nedostatek. Aby se mohl Blue Devil 2 stát výzbrojí amerického letectva, musel by nejprve podniknout rozsáhlé, nejméně jeden rok dlouhé testování v polních podmínkách. A rok zkoušek v Afghánistánu by stál letectvo 188 milionů dolarů – v přepočtu asi 3 miliardy korun. A to je podle armádních ekonomů příliš.

Především proto, že pozemní složky americké armády nasadí příští rok k testování vlastní vzducholoď – téměř stometrový stroj nazvaný LEMV (Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle). Ta má takřka stejný smysl jako právě dokončovaný Blue Devil 2 – a platit za dva pokusné zepelíny je příliš drahé i pro bohatou americkou armádu…

Neznamená to tedy, že by se armáda vzducholodí úplně vzdávalo; pořád věří tomu, že v nových podmínkách války 21. století si svůj smysl najdou. Vzducholodě mají velice levný provoz – ony 3 miliardy, které stojí rok zepelínu v polních podmínkách, jsou jen třetinou nákladů, které by USA stál podobně kvalitní průzkumný letoun. Současně mají vzducholodě další výhody: unesou poměrně velkou hmotnost. Například výše jmenovaný LEMV může nést až 20 tun vojenského materiálu. A přistane s ním i na malých letištích, na rozdíl od armádních nákladních obrů, které potřebují dlouhé přistávací dráhy.

 

V USA se navíc proslýchá, že zájem o vlastní vzducholodě má i americké námořnictvo. Dokonce je možné, že ještě v poslední chvíli odkoupí Blue Devila 2 a uchrání ho před skladištěm. Námořnictvo by však rádo spíše menší vzducholoď, které by mohly operovat i z palub fregat a dalších vojenských lodí střední velikosti.

Historie vojenských vzducholodí

Prakticky od vzniku balónů a vzducholodí se začaly tyto stroje používat i vojensky. Zpočátku k pozorovacím účelům: pohled z výšky na bojiště zcela změnil způsob velení armádám. Za první světové války však Němci dokázali vzducholodě typu Zeppelin využít i jako strategických bombardérů. Teprve příchod kvalitnějších stíhaček odsoudil vzducholodě opět jen k pozorovacím účelům - v této roli se velmi osvědčily i za II. světové války.

V současné době se úspěšně využívají například při monitorování demonstrací.

FOTO: US ARMY, Northrop Grunman

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.