VIDEO: Armáda vyřešila, jak okamžitě uhasit požár. Zvukem

Požáry trápí lidstvo čím dál víc. Jak ovlivňujeme klima a přizpůsobujeme přírodu vlastním podmínkám, znamenají pro nás požáry stále větší rizika.

VIDEO: Armáda vyřešila, jak okamžitě uhasit požár. Zvukem

Požár jaderné elektrárny, lesa u nedaleko frekventované dálnice nebo uhelného dolu mohou zničit ekonomiku města nebo vyspělého státu. Uhasit chemikálie běžnými prostředky často nejde, náklady na chemické hašení jsou zase astronomické. Co s tím? Organizace DARPA patřící americké armádě má vlastní řešení.

Návrat vzducholodí se odkládá. Obloze dál povládnou letadla

Požáry by podle DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) měly v budoucnosti hasit obrovské reproduktory. Jsou výsledkem vědeckého výzkumu nazvaného Instant Fire Suppression program (IFS). Díky stejnému grantu už na začátku tohoto roku v DARPA vytvořili „kouzelnou hůlku“, která hasila ohneň pomocí elektromagnetických vln. Smyslem programu je totiž vytvořit hasicí systémy založené na fyzice, nikoliv na chemii.

Podívejte se, jak hasicí systém funguje:

Nový systém hasící oheň pomocí zvukových vln vycházejících ze speciálních reproduktorů je zatím využitelný jen v laboratorních podmínkách. Funguje tak, že se kolem plamenů z protilehlých stran rozmístí speciální reproduktory. Zvuk, jenž z nich vychází, zvyšuje rychlost větru kolem plamenů, které tímto způsobem nakonec uhasí. V praxi by byl samozřejmě k ničemu, v laboratoři však fungoval zcela spolehlivě.

Experti z DARPA teď doufají, že se jim na stejném principu podaří vyvinout praktickou technologii, která by mohla pomáhat při hašení lesních požárů nebo ohňů v továrnách či serverovnách, kde je použití normálních prostředků velmi komplikované.

Sledujte, jak se s plameny vypořádala "kouzelná hůlka":

FOTO: Thinkstock