Obsah časopisu – duben 2011

Objednejte si toto číslo časopisu za 99 Kč

Genialita Inků

Ambice InkůJak vybudovali mocnou říši? Archeologové nacházejí nová vodítka. Inkové byli zprvu nenápadní, pak dospěli na vrchol moci. Tito andští vládci si postupně podmanili rozlehlá území, přetvořili hory a dali vzniknout mocné říši.

TEXT HEATHER PRINGLEOVÁ
FOTO ROBERT CLARK

Rozvaliny Machu Picchu byly „nalezeny“ před sto lety.

TEXT HEATHER PRINGLEOVÁ

Středozemní moře

Středozemní mořePokud se ekosystémy vymaní z environmentální zátěže způsobované lidskou činností, mohou
se takřka vždy zregenerovat. Důkazem mohou být mořské rezervace
v nepřiměřeně využívaném Mare Nostrum.

text EVA VAN DEN BERGOVÁ
foto ENRIC SALA

Kyselejší oceán

Kyselejší oceányMořská voda absorbuje oxid uhličitý, který vypouštíme do vzduchu, a její okyselení je stále silnější. Budou za sto let na Zemi ještě ústřice, slávky a korálové útesy?

TEXT ELIZABETH KOLBERTOVÁ
FOTO DAVID LIITTSCHWAGER

Ztracený ráj

Na Krymu Chruščov dal Krym Ukrajině. A Rusko stále touží po svém ztraceném území. LIdé vzpomínají na zašlou sovětskou slávu a pnutí mezi ruským a ukrajinským je zdrojem nemalých potíží.

TEXT CATHY NEWMANOVÁ
FOTO GERD LUDWIG

V sousedství sopky

Sopka NyiragongoPři záchraně afrického města čelí vědci jezeru doruda rozžhavené lávy. Vulkán Nyiragongo, který v sobě ukrývá jedno z největších a nejméně prozkoumaných lávových jezer na světě – o průměru více než 200 metrů a možná kilometry hluboké –, dvakrát seslal na obyvatele Gomy smršť roztavených hornin.

TEXT MICHAEL FINKEL
FOTO CARSTEN PETER

NA OBÁLCE

Obraz Machu Picchu, inckého „ztraceného města“, vznikl s pomocí speciálních dat a trojrozměrných skenů. Chrám Slunce pokrývá kuželovitá střecha.

V dubnovém čísle vám nabídneme nový pohled na dávnou inckou cvilizaci, potopíme se k naději na regeneraci Středozemní moře, která má i širší význam při vědomí stoupající kyselosti oceánů. Ochutnáme i dech starých časů na ukrajinském Krymu s ruskými problémy (nebo naopak?) a nakonec se vypravím k vulkánu Nyiragongo.

Předplatné časopisu