1: 1 000 000. Taková je šance na existenci inteligentní mimozemské civilizace

Astronomové již detekovali tisíce planet kolem vzdálených hvězd. Zůstává však otázkou, zda některé z nich hostí inteligentní život. Lovci signálů zatím vycházejí naprázdno. A odborníci z univerzity v Berkley nově kazí naděje pravděpodobnosti: Šance na existenci inteligentní civilizace je jedna ku milionu.

1: 1 000 000. Taková je šance na existenci inteligentní mimozemské civilizace

Nenašli jsme E.T., získali jsme statistický vzorek, který nám pomohl určit explicitní omezení četnosti inteligentních civilizací…

I vzhledem k evoluci na Zemi je trvání lidské civilizace vzhledem k délce existence vesmíru zatím jen okamžik a zlomek z tohoto okamžiku zabírá objev radiového vysílání, které se nese vesmírem a je jedinou stopou inteligentního života. Dinosauři o sobě miliony let nedali vědět vůbec.

V přibližně 14 miliardách let existence vesmíru se mohl vyvinout život i jinde a vzhledem množství galaxií a hvězd je to i pravděpodobné. Ale kolik z nich o sobě ani nemůže dát vědět a kolik z nich už technologicky poskočilo a jejich rádiová stopa je už dlouho nulová?

Vlny znamenají život

NASA  prostřednictvím teleskopu Kepler odhalila 2 740 planet kolem jiných hvězd a pokusila se určit nejen to, zda mají podmínky vhodné pro život. Astronomové z Berkley z nich vytipovali 86 systémů, na které upřeli elektronické "ucho" v podobě teleskopu Green Bank v Západní Virginii.

E.T. mimozemšťan
Filmová postava zbloudilého zástupce mimozemské civilizace E.T. mimozemšťan v úspěšném filmu Stevena Spielberga. FOTO: Universal Pictures

"Nenašli jsme E.T., získali jsme statistický vzorek, který nám pomohl určit explicitní omezení četnosti inteligentních civilizací vysílajících v rádiovém pásmu," uvedl pro univerzitní server astronom Andrew Siemion.

Mezi vybranými 86 systémy byly hvězdy, které obíhalo pět až šest planet, přičemž některé z nich se pohybovaly - podobně jako Země - v pásmu s podmínkami vhodnými pro život, kdy na jejich povrchu může existovat voda v kapalném stavu. Následně od každé hvězd nahráli a analyzovali vzorek radiových emisí v kmitočtovém rozsahu 1,1 až 1,9 GHz, které na Zemi spadají do škály mezi mobilní telefony a televizní pásma. Hledali vysoce intenzivní signály v úzké pásmové šířce 5 Hz, které mohly vzniknout pouze uměle - tedy jako výsledek signálu inteligentní civilizace.

Nicméně většina sledovaných hvězd je více než 1 000 světelných let daleko, takže by byly zachyceny jen signály vyslané naším směrem. Teprve větší projektované teleskopy mají být schopné zachytit i slabší, necílenou radiaci.

Úvodní foto: NASA