1: 1 000 000. Taková je šance na existenci inteligentní mimozemské civilizace

Astronomové již detekovali tisíce planet kolem vzdálených hvězd. Zůstává však otázkou, zda některé z nich hostí inteligentní život. Lovci signálů zatím vycházejí naprázdno. A odborníci z univerzity v Berkley nově kazí naděje pravděpodobnosti: Šance na existenci inteligentní civilizace je jedna ku milionu.

1: 1 000 000. Taková je šance na existenci inteligentní mimozemské civilizace

Nenašli jsme E.T., získali jsme statistický vzorek, který nám pomohl určit explicitní omezení četnosti inteligentních civilizací…

I vzhledem k evoluci na Zemi je trvání lidské civilizace vzhledem k délce existence vesmíru zatím jen okamžik a zlomek z tohoto okamžiku zabírá objev radiového vysílání, které se nese vesmírem a je jedinou stopou inteligentního života. Dinosauři o sobě miliony let nedali vědět vůbec.

Inteligence je stará půl miliardy let. Začala se vyvíjet u mořských živočichů

V přibližně 14 miliardách let existence vesmíru se mohl vyvinout život i jinde a vzhledem množství galaxií a hvězd je to i pravděpodobné. Ale kolik z nich o sobě ani nemůže dát vědět a kolik z nich už technologicky poskočilo a jejich rádiová stopa je už dlouho nulová?

Vlny znamenají život

NASA  prostřednictvím teleskopu Kepler odhalila 2 740 planet kolem jiných hvězd a pokusila se určit nejen to, zda mají podmínky vhodné pro život. Astronomové z Berkley z nich vytipovali 86 systémů, na které upřeli elektronické "ucho" v podobě teleskopu Green Bank v Západní Virginii.

E.T. mimozemšťan
Filmová postava zbloudilého zástupce mimozemské civilizace E.T. mimozemšťan v úspěšném filmu Stevena Spielberga. FOTO: Universal Pictures

"Nenašli jsme E.T., získali jsme statistický vzorek, který nám pomohl určit explicitní omezení četnosti inteligentních civilizací vysílajících v rádiovém pásmu," uvedl pro univerzitní server astronom Andrew Siemion.

Vědci našli 12 světelných let daleko planetu příhodnou pro život

Mezi vybranými 86 systémy byly hvězdy, které obíhalo pět až šest planet, přičemž některé z nich se pohybovaly - podobně jako Země - v pásmu s podmínkami vhodnými pro život, kdy na jejich povrchu může existovat voda v kapalném stavu. Následně od každé hvězd nahráli a analyzovali vzorek radiových emisí v kmitočtovém rozsahu 1,1 až 1,9 GHz, které na Zemi spadají do škály mezi mobilní telefony a televizní pásma. Hledali vysoce intenzivní signály v úzké pásmové šířce 5 Hz, které mohly vzniknout pouze uměle - tedy jako výsledek signálu inteligentní civilizace.

Nicméně většina sledovaných hvězd je více než 1 000 světelných let daleko, takže by byly zachyceny jen signály vyslané naším směrem. Teprve větší projektované teleskopy mají být schopné zachytit i slabší, necílenou radiaci.

Úvodní foto: NASA