A přece se netočí! Země přece jen neobíhá výlučně Slunce

Galileo Galilei nejspíš před inkvizicí slavnou větu "A přece se točí!" podle historiků nikdy nezvolal. Jeho vzpoura proti oficiálnímu popírání obíhání planet kolem Slunce se nekonala. A pokud jde o přesnost i Galileo se poněkud mýlil.

A přece se netočí! Země přece jen neobíhá výlučně Slunce

Jak upozorňuje článek na webu RealClearScience, jakkoli má Slunce ústřední pozici i roli a obsahuje 99,87 veškeré hmoty v soustavě, mají všechna tělesa ve skutečnosti pohyblivý střed oběhů.

"Technicky vzato, všechna tělesa nejen včetně Země, ale také Slunce, obíhají kolem těžiště sluneční soustavy," upřesňuje Cathy Jordan z Cornell University a dodává: "Těžiště naší sluneční soustavy leží sice nyní v těsné blízkosti samotného Slunce, ale nezůstává v jeho středu."

Každý objekt ve sluneční soustavě, od gigantické hvězdy, po nejmenší smítko, působí gravitací. Solární systém je tak v podstatě masivní hra na přetahovanou. Rovnováha je ustavována ke konkrétnímu bodu - tedy těžišti. A vše kolem něj obíhá,  Ovšem nejde o pevný bod ve vesmíru, a toto těžiště mění svou polohu. Někdy je i blízko středu Slunce, ale právě nyní se nachází kousek nad jeho povrchem.