ANIMACE: Nejdetailnější mapa vesmíru. A rovnou ve 3D

Naše mysl není evolucí nastavená tak, aby si dokázala představit rozměry vesmíru. Proto vznikla 3D mapa, která v tom může pomoci. A je opravdu úchvatná.

ANIMACE: Nejdetailnější mapa vesmíru. A rovnou ve 3D

Představte si 3D mapu, na níž bude 1,5 milionů galaxií a k tomu pár set tisíc kvasarů. Nepředstavitelné? Ani náhodou – právě na této mapě pracuje projekt Sloan Digital Sky Survey (SDSS).

Podívejte se na úchvatnou ukázku, kterou SDSS zveřejnil.

Cílem tohoto projektu je vznik elektronické mapy vesmíru, která ho bude ukazovat co nejdetailnější a současně jeho co největší část. A hlavně – v proměnách času tak, jak se během své existence vyvíjel. Zatím se pracuje na verzi, která zachytí „jen“ posledních 7 miliard let.

Je Bůh pravák? Vesmír nemá v každém směru stejné vlastnosti, jak se původně předpokládalo

Na videu SDSS ukázala, jakou část projektu už má hotovou. Zatím jde pouze o třetinu celkového záměru, ale i tak je výsledek víc než působivý. V současné době je na mapě 523 995 galaxií, 102 100 kvasarů a 116 474 hvězd. Tím vším se na animaci prolétnete mnohonásobkem rychlosti světla…

Údaje pocházejí z dalekohledu Sloan Foundation umístěného v Novém Mexiku. Ten pomocí spektroskopie umí o hvězdných objektech zjistit velké množství údajů: například jejich rudý posuv, díky němuž mohou astronomové zjistit, kam se objekt pohybuje. Někdy se podaří zjistit i složení a hustotu hvězdném hmoty. Veškeré údaje jsou nyní k dispozici i veřejnosti – kdokoliv má zájem, může si je prostudovat na http://sdss3.org

Kompletní vysvětlení toho, co je SDSS najdete na jejich oficiálních stránkách.

FOTO: sdss3.org