Archeologové objevili v Mexiku obrovskou jeskyní galerii

Archeologové objevili na pět tisíc maleb v 11 jeskyních a stržích pohoří Sierra de San Carlos poblíž Tamaulipas Burgos. Obrazy s motivy antropomorfními, zoomorfními, astronomickými a abstraktními vytvořily podle vědců tři skupiny lovců sběračů, jejichž historie sahá až do předkolumbovské éry..

Archeologové objevili v Mexiku obrovskou jeskyní galerii

"Obrazy jsou důležité, protože jde o prví dochované výtvory předkolumbovských kultur v této oblasti," uvedl šéf archeologického výzkumu Gustavo Ramirez. Malby přibližují aktivity kočovných lovců, kteří se pravděpodobně v jeskyních shromažďovali k rituálním a náboženským obřadům. Kromě lovu dokumentují porozumění astronomii, náboženské představy tvůrců a zachycují i faunu a vegetaci.

Lovecká scéna FOTO: INAH

"Většina z těchto maleb se zachovala v úžasném stavu," řekl Ramirez. Kočovné skupiny používaly barvy, jako je žlutá, červená, bílá a černá. Vědci nyní budou muset provést chemickou analýzu k určení přesné součásti barev.

Archeoložka Martha Garcia zkoumala archivy, kroniky a zprávy z koloniální doby, aby se pokusila identifikovat potenciální autory jeskynních maleb, ale marně.  Skupiny, které obývaly hory v této oblasti, jsou známy pouze podle přezdívek, které jim dali dobyvatelé, řeholníci a jejich indiánští průvodci.

Jeden z větších obrazů FOTO: INAH

"Tyto skupiny unikaly španělské vládě dvě století, protože uprchly do pohoří Sierra Carlos," řekla Garcia BBC. Španělé se nechtěli za těmito domorodci trmácet do hor, aby je evangelizovali, ale vypsali odměnu 25 pesos za skalp a 60 pesos za zajatce, takže byly postupně tyto skupiny vybity. Malby jsou tak jediným zdrojem informací o jejich autorech.