Autům dochází síla. Čína navrhla první velkoměsto, které se bez nich obejde

Většina světových měst je dnes zcela závislých na automobilové dopravě. A také se automobilům přizpůsobují – část víc, než by bylo zdrávo…

Zdroj: archiv

Připravuje se Čína na budoucnost bez automobilů?

Podívejte se na města, která nejbouřlivěji rostla v době rozvoje automobilismu. Výsledkem jsou metropole typu Los Angeles nebo Prahy. Města zcela zaplněná auty, města, která neustále řeší problémy s parkováním, neprůjezdností a současně města, ve kterých jsou chodci stále více vytlačováni na okraj. 

Stačí se podívat na fotografie staré sto let – je až děsivé, kolik z prostoru dříve určeného lidem, si dnes zabrala auta. Čína, která zažívá explozi rozvoje měst právě teď, se může z našich chyb poučit. Při pohledu na Peking a další velká města se nedá říct, že by to dělala právě přesvědčivě. Teď se ale zdá, že by se konečně mohlo něco změnit.

Auta ano, ale…

Čína oslovila chicagské architektonické a urbanistické studio Skidmore, Owings & Merill (SOM), aby pro ni navrhlo nové předměstí pro Peking. Mělo by se jednat o samostatné město na kraji Pekingu, které má sloužit především pro komerční účely. Jedinečné má být především v tom, že to bude první moderní město světa navržené a optimalizované tak, aby v něm vůbec nebylo potřeba automobilů. 

Čína sice povolí, aby automobily mohly do města přijíždět, ale nikdo je nebude potřebovat. Doprava i městská infrastruktura bude zkonstruována tak, aby vlastnictví automobilu člověku nepřinášelo žádné výhody. Město by mělo vzniknout podél vysokorychlostní vlakové dráhy, která spojí Peking s expandujícím městem Tianjin.

Centrem nového města by měla být budova vlakového nádraží – to je podivná svítící a zvlněná budova v dolní části obrázku. Právě ta bude místem, odkud do města budou proudit návštěvníci ze všech koutů Číny. Z ní povedou také příměstské tratě k letištím a přístavům, které jsou v okolí. Jádrem městské dopravy by neměla být auta, ale ten nejlevnější a současně nejzdravější způsob dopravy – pěší chůze. V návrhu se počítá s tím, že by všechny důležité součásti města měly být tak blízko, že pěší doprava, respektive jízda na kole, měla být vždy výhodnější a rychlejší než jízda autem.

Bude to tak jedno z mála měst, kde budou chodníky širší než silnice. „Nové město vytvoří ukázkové prostředí, ve kterém se spojuje pohodlí a udržitelný rozvoj,“ tvrdí na oficiálních stránkách projektu hlavní designér SOM Thomas Hussey. Nejdůležitější a zároveň nejsložitější podle něj bylo najít způsob, jak koncentrovat všechny důležité části města kolem budovy nádraží a nezničit přitom tradiční zemědělské usedlosti, které zůstanou součástí města.

Prohlédněte si super moderní mrakodrap navržený studiem: Skidmore, Owings & Merill

Zdroj: Youtube

Související články