Báječně načasovaná apokalypsa, tedy z čistě egoistického pohledu

Asteroid (či kometa), který dopadl před 66 miliony let, a ukončil vládu dinosaurů nad soušemi i oceány, měl čistě z pohledu do té doby okrajově živořících savců báječné načasování. Díky tomu mohli převzít vyprázdněné pole a z tvora podobného myši se vyvinuli lidé, velryby i sloni.

Báječně načasovaná apokalypsa, tedy z čistě egoistického pohledu

"Pokud by asteroid nedopadl právě v té době, není proč se domnívat, že by dinosauři po milionech let existence vyhynuli. A savci by se nedočkali takového druhového rozkvětu a nevyvinul by se ani člověk. Je to jednoduché," vysvětluje závěry nové studie její spoluautor Steve Brusatte, paleontolog z Edinburghské univerzity. Stačilo prý, aby tato rána osudu přišla o pár milionů dříve nebo naopak později.

Před 66 miliony let byla po milionech let vážně narušena biodiverzita, protože poklesla druhová pestrost. Nicméně dinosauři se vyvinuli před 235 miliony let, a jako druh přečkali blet i jiné pohromy a zvraty klimatu, včetně pohybu kontinentů. Apokalyptický dopad velkého tělesa z vesmíru v oblasti mexického poloostrova Yucatán však oslabenou dinosauří populaci dorazil. Především velké druhy na souši nepřežily smrtící vlny tsunami spojené s vyvržením obrovského množství horniny do ovzduší a zaclonění slunečního svitu.

Asteroid byl sice hlavním viníkem vyhynutí, ale mix dalších faktorů, zahrnující především změny klimatu v souvislosti se zvýšenou sopečnou činností, vážně narušil potravní řetězce. Mizely celé druhy rostlin, pokojných býložravců i predátorů - jejichž existence byla provázaná.