Božská bouře na Saturnu: Blesk byl vidět na 3 miliony kilometrů

Roku 2010 vypukla na Saturnu bouře. Na severní polokouli druhé největší planety naší sluneční soustavy se začalo odehrávat drama opravdu kosmických rozměrů

Božská bouře na Saturnu: Blesk byl vidět na 3 miliony kilometrů

Bouře stále sílila, až zasáhla prakticky celou planetu. Její velikost je pro něco tak malého jako člověk jen těžko představitelná – při maximální síle měřila 300 000 kilometrů. To jsou ¾ vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem…

Bouře na Saturnu jsou osmkrát větší než celá Země

Při bouřích na Zemi vznikají blesky – a ani na Saturnu tomu není jinak. Jen jsou malinko silnější než ty pozemské; mají takovou energii, že byly viditelné na vzdálenost 3,3 milionů kilometrů ze sondy Cassini. Vznikly v březnu roku 2011.

Blesk je jasně viditelný v pravé části fotografie – pro lepší orientaci je označen šipkou. Když sonda Cassini fotila, měl fotoaparát zrovna nasazený modrý filtr, proto se zdá, že má stejnou barvu i blesk. Podle astrofyziků, kteří misi Cassini monitorují, byl blesk podobný pozemskému – a zřejmě i podobným způsobem vznikl.

Jen velikosti si musíte představit v úplně jiném měřítku. Čelo bouře (hnědo-bílá skvrna) má zhruba stejnou velikost jako celá planeta Země.

FOTO: http://www.ciclops.org