Část Velkého bariérového útesu se rozpadá. Hrozí vlna cunami

Podmořský sesuv pod Velkým bariérovým útesem by mohl mít nepředstavitelné následky.

Část Velkého bariérového útesu se rozpadá. Hrozí vlna cunami

Velký plát mořského dna nedaleko Velkého bariérového útesu je podle expertů v rané fázi rozpadu. Až se zřítí, může způsobit vlnu cunami, varovali dnes australští vědci, které citovala agentura AFP.

Tajemství pod vodou

Geologové z australské Univerzity Jamese Cooka používají od roku 2007 pokročilé 3D mapovací techniky na nejhlubší části útesu, tedy hlouběji, než kam je možné se ponořit při potápění, a objevili tak desítky podmořských kaňonů. Během nedávné výpravy narazili na plát mořského dna o rozměrech krychlového kilometru; pozůstatek dávného podvodního sesuvu půdy, který je usazený na pevninském šelfu.

"Podmořské sesuvy jsou dobře prozkoumané geologické procesy, ale my nevíme, že by k nějakým došlo v Bariérovém útesu," řekl AFP geolog Robin Beaman. "Našli jsme tenhle velký blok, který vyčnívá. Je usazený na vrchu podmořského kaňonu, zařezává se do svahů a je v předběžné fázi zhroucení."

Nikdo podle Beamana neví, kdy k jeho propadu může dojít, "jestli to bude zítra, nebo nikdy během našeho života". "Lidé by ale měli vědět, že tam je," dodal. "Pomalu povoluje, i když zatím zůstává stabilní," řekl. "Ale rozhodně se zřítí. To vyvolá lokální cunami, které zasáhne pobřeží (australského) Queenslandu, které je asi 70 kilometrů vzdálené," upřesnil.

Ameriku zasáhne vlna 25 milionů tun odpadků. Jsou to zbytky cunami

"Nechceme plašit lidi, ale musíme vědět, že to tam je, a co by se mohlo stát, až to spadne," dodal. Objev geologů zveřejnil časopis Natural Hazards.

Podívejte se na video z Velkého bariérového útesu, který je se svou délkou 2 300 km největším útvarem na naší planetě, který byl vytvořen živými organismy (video je z produkce National Geographic):

Úvodní foto Velkého bariérového útesu: Thinkstock