Česká plachetnice ztroskotala u španělských břehů

Česká školní plachetnice La Grace skončila pro letošek svou pouť u španělského letoviska Marbella. Po utržení kotvy nasedla na mělčinu. Posádka se zachránila, nikdo se nezranil.

Česká plachetnice ztroskotala u španělských břehů
Česká plachetnice ztroskotala u španělských břehů
Zdroj: archiv
ztroskotaná plachetnice

Nehoda se stala ze čtvrtka na pátek. La Grace se asi v jednu hodinu v noci za bouře a asi metrových vln utrhla z kotvy a jižní vítr ji zahnal na mělčinu u pláže v Marbelle. Osmičlenná posádka lodi se zachránila sama. Z Čech do Andalusie okamžitě vyrazil záchranný tým pod vedením jednoho z majitelů lodi Josefa Dvorského. 

„Po mém příjezdu jsem našel La Grace zhruba ve 20 stupňovém náklonu na levoboku. Loď ohledáme pod vodou, abychom zjistili rozsah škod. Hledáme nyní cestu, jak 120 tunový trup lodi dostat na hloubku. Nebude to snadné, protože špatné počasí a vlny loď posunuly na 1,5 metrovou hloubku a příliv ji pomalu zasypává pískem,“ uvedl Josef Dvorský. 

Co se ztroskotanou lodí?

La Grace dostává nátěr

Až se La Grace podaří vyprostit, čeká ji cesta do přístavu Algeciras, kde bude loď vyzdvižena z vody a opravena. „Věřím, že to stihneme přes zimu a loď bude zase v létě brázdit vody středomoří,“ řekl Dvorský s tím, že loď byla havarijně pojištěna. La Grace pod vedením najatého kapitána byla na cestě na Kanárské ostrovy, kde měla strávit zimní sezónu. 

Plachetnice La Grace je věrnou replikou brigy ze druhé poloviny 18. století. Její konstrukce navazuje na plány, které v roce 1768 v knize Architectura navalis mercatoria vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman. Jde pravděpodobně o největšího lodního konstruktéra všech dob, který položil základ moderní stavbě lodí podle přesných plánů. Dávno před Fordem zavedl „pásovou“ stavbu lodí z předem připravených dílů a díky tomu desetinásobně zkrátil dobu jejich stavby. Podle jeho plánů bylo postaveno mnoho válečných i obchodní lodí. Z jeho plánů vychází všechny konstrukce replik historických plachetnic z 15. – 18. století.

Ačkoliv je La Grace koncipovaná tak, aby ani admirál Nelson na první pohled nepostřehl nějakou historickou nesrovnalost, uvnitř bude vybavena veškerou moderní elektronikou, bezpečnostními systémy a zařízením, které jí umožní bezpečnou plavbu a posádce příjemně strávené okamžiky odpočinku nebo výuky.

Podle dostupných pramenů se La Grace jmenovala loď prvního skutečného českého námořníka Augustina Heřmana. Ten nejprve ve službách holandské Západoindické společnosti přeplul několikrát Atlantik. Po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodi. Později se stal největším vývozcem tabáku v Americe.

FOTO a více informací: http://www.lagrace.cz, úvodní foto: Facebook.com/Foro Naval 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články