Čína je země falešných značek. Srovnejte originály a padělky

Podívejte se na nejpovedenější čínské padělky západních značek. Kde se to povedlo, a kde padělatelé zcela selhali?

Čína je země falešných značek. Srovnejte originály a padělky

V Číně se dnes vyrábí kdeco – kromě seriózních výrobců zde ale také vzniká spousta padělků. Nenajdete je jen továrny, kde  se vyrábí předměty krajně podezřelých značek, ale dokonce i obrovské obchody a nákupní centra, která předstírají, že jsou něčím, čím ve skutečnosti nejsou. Některé z nich najdete dokonce přímo v sousedství originálních obchodů – jen mají o polovinu nižší ceny. 

Jak připodobnit značku originálu? Čínští padělatelé na to mají několik triků: 

1) Proč vymýšlet nové logo nebo název, když ten starý tak dobře funguje! Stačí jen prohodit dvě slova a z Burger Kingu je King Burger!

 

2) Hlavní je grafika, na té záleží nejvíc. Když se bude etiketa podobat, už jen málokdo si všimne, že místo Jack Daniels se na ní píše Johns Daphne.

 

3) Stačí otočit jediné písmeno! Není nic jednoduššího než otočit M vzhůru nohama a z Omegy je Owega. Třeba si toho někdo nevšimne a nepřijde mu divné, že tu hodinky nestojí 300, ale jen 30 dolarů.

 

4) Značku Playboy si všichni spojují se slavným logem zajíčka. V čínském pojetí sice vypadá krapet dětinsky, ale to nevadí. Hlavně, že slovo Pearlboy zní trošku podobně originálu.

 

5) Firmy, které používají jen malá loga a spoléhají se na kvalitu svých výrobků, mají na asijských tržnicích problém. Třeba odlišit logo společnosti Panasonic od Panosaonic není vůbec snadné. Na velikosti záleží!

 

6) Když je logo spojené s nějakým typickým prvkem, tak se falšuje jedna radost. Když má Nike ve značce jednu vlnku, proč si neudělat rovnou dvě, třeba pak bude i výsledný produkt nazvaný Nake dvakrát lepší!

 

7) Některá písmenka jsou si tak podobná! Třeba N a M – a navíc mají tyto nosovky v mnoha jazycích i podobnou výslovnost. Nebohý číšník se tak může s klidným svědomím bránit, že vůbec netušil, že si zákazník neobjednal Heimekem, ale pravý Heineken.

 

8) Krokodýl jako krokodýl. Boty značky Crocs mají ve znaku typického krokodýla – tak proč vymýšlet nové logo. Jen to dobře známé nahneme na stranu a pak botky přejmenujeme na Corcs. A úspěch je zaručen!

 

9) Značka Adidas se falšovala vždycky. Přidávaly se jí pruhy, komolil se jí název. Za komunistického režimu tyto kopie pocházely často z Bulharska, dnes vznikají hlavně v Číně a Vietnamu. Odidoss využívá podobnosti písmen i kopie loga.

 

10) Nejdražší značka světa Apple má napodobovatelů celé tucty. Zdařilé, i ty méně podobné. Vybrali jsme jeden z těch méně povedených, který se snaží využít, že písmeno I připomíná písmeno L. Výsledek i s jablkem (v tomto případě nenakousnutým) však nestojí za nic.  

 

Napsal Tomáš Karlík pro zcela originální časopis Natural Geographic 

(Takovou falešnou obálku s vlastní fotografií si můžete nechat vyrobit programem, který je volně na internetu. Najdete ho na této adrese.)

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.