Důležité hovno

Nepodceňujte roli výkalů. Ty velrybí mají dokonce značnou, především proto, že nejde o nějaké velké kusy (úměrné velikosti kytovců), které by klesaly ke dnu.

Důležité hovno

Naopak jejich tekuté výměšky s vločkovitou strukturou většinou plavou na hladině a pomáhají tak s distribucí živin, která ovlivňuje produktivitu oceánů, vysvětluje odborník na biologii velryb Joe Roman z University of Vermont.

Roman a jeho kolega, James McCarthy z Harvardské univerzity, zjistili, že velryby fungují v rámci oceánů jako biologická čerpadla, která živiny z hloubky transportují k hladině. Například v zálivu Maine velryby dostanou k hladině větší množství dusíku než všechny přítokové řeky dohromady - 23 000 tun ročně, uvádějí oba vědci ve své zprávě o výzkumu v časopise PLoS ONE.

Velryby fungují jako biologická pumpa

Zatímco totiž většina ryb vypouští výkaly v hloubkách, kde se krmí, velryby jako savci podnikají pravidelné cesty za nádechy na hladinu. Tuto okolnost a roli kytovců pro množství fytoplanktonu a sílu souvisejícího potravního řetězce si dosud nikdo neuvědomoval. Zmenšení jejich populace tak mohlo zásadně ovlivnit vznik mrtvých zón v oceánech a produktivitu rybolovu, který udělal z řady velryb ohrožený druh.

"O oblastech, kde žilo více velryb než dnes, můžeme říci, že byly produktivnější," řekl McCarthy a jeho kolega dodává: "Konzervativní odhady uvádějí, že stavy velkých velryb klesly na 25 procent, i když výzkumy velrybí genetiky ukazují, že jsme pravděpodobně blíže k 10 procentům."

Velryby si tak logicky podle vědců zaslouží ještě přísnější ochranu i v zájmu rybolovného průmyslu, který tlačí na obnovení lovu velryb - především v Japonsku a Norsku. Ostatně Japonci pod pláštíkem lovu pro vědecké účely zásobují svůj nenasytný trh, kde hrají dary moře zásadní roli. Zároveň velrybářská loby tvrdí, že velryby představují konkurenci pro komerční rybolov v tom, že ubírají zdroje ostatním rybám. Nová studie však ukazuje, že opak je pravdou a pokles stavu velryb může vést k zásadnímu poklesu fytoplanktonu a narušení souvisejících potravních řetězců.