Dvojbublinová budoucnost létání

Svět dopravních letadel je zkostnatělý a už dlouho, na rozdíl od aut nebo počítačů, nezažil zásadnější inovaci.

Dvojbublinová budoucnost létání

Double-bouble z MIT

Přesto koncepty letecké dopravy existují - efektivnější i ladnější je například návrh, který vypracovali vědci na MIT.

Během uplynulých padesáti let se design dopravních letadel změnil jen málo, prakticky vůbec a páteří letecké přepravy zůstává Boeing 737 Airbus nebo další typy letadel jsou také veteránského střihu. Na vině je určitě i cena letadel a poptávka. Letadlo není auto, které si může dovolit každý. Je drahé a drahý je i vývoj a s ním spojená infrastruktura.

A tak zatímco vojenští piloti dostávají nové hračky v civilní dopravě se prakticky vylepšovaly vnitřky letadel, autopiloti a navigační systémy.

Podzvuková budoucnost

Double-bouble série H

Tým odborníků Massachussets Institute of Technology vypracoval koncept letadla 21. století již před lety a dále ho vylepšuje. Nicméně nad realizací projektu označovaného hravě double-bouble se stále vznášejí otazníky. Nicméně jedno velké lákadlo nyní přidali - jejich letouny budou potřebovat o 70 procent méně paliva, ačkoli jejich přepravní kapacita bude vyšší.

Představeny byly nyní dvě série D a H, které vznikly na zakázku NASA za 2,1 miliónu dolarů na vývoj budoucí generace podzvukových letadel.

Další granty byly odděleně poskytnuty firmám Boeing a Lockheed Martin na vývoj nadzvukových letadel budoucnosti.

Kromě radikálně snížené spotřeby by nová letadla podle návrhu z MIT měla mít o 75 procent nižší emise oxidů dusíku, má jim stačit také kratší ranvej a navíc nebudou hlučnější než automatická pračka, takže klesné hluk v okolí letišť..

Podle NASA by letadla série D mohla vzlétnout kolem roku 2035, kdy bude vzdušný provoz až dvojnásobný oproti současnosti. Jen je škoda, že podobný koncept létání byl před pěti lety prognózován na rok 2022.

Revoluční nejen design

Konstrukce letadel MIT je založena na „dvojbublinové“ architektuře. Obloze dnes vládnou jednotrupová letadla s křídlem. Dvě bubliny představují spojení dvou trupů. Výsledkem je kratší a širší trup, který má usnadnit zaplnění letadla pasažéry, ačkoli kapacita míst pro sezení bude vyšší.

Série D

Ovšem opravdovou revoluci představuje umístění pohonu. Místo na křídla upevněných turbiny počítá koncept MIT s motory na ocase, které nasávají vzduch obtékající trup. Právě odtud je odvozena vyšší efektivita pohonu a ohromná - 70% - úspora paliva.

Nicméně z umístění motorů neplynou jen výhody, motory budou vystaveny větší zátěži a letadla také budou létat pomaleji, než současné boeingy - asi od 10 procent. Ovšem to je především u kratších vzdáleností zanedbatelné a u větších se možná letecká doprava dočká nadzvukových letounů.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.