Facebook v renesanční Itálii fungoval na stejných základech jako ve 21. století

Posedlost sociálními sítěmi není výlučně fenoménem 21. století. Sociální sítě fungovaly už v 16. století.

Facebook v renesanční Itálii fungoval na stejných základech jako ve 21. století

Sociálními sítěmi v 16. století se zabývali vědci z Royal Holloway University. Myšlenka vytváření sítí, sdílení informací se datuje mnoho století nazpět -  mezi italské učence. Ti si stejně, jako dnešní uživatelé Facebooku, vytvářeli přezdívky, vymýšlely motta a vlastní symboly nebo obrázky a sdružovali se do skupin.

UŽ JSME PSALI: Pravěký facebook: sociální sítě fungovaly už před počítači

Vědci to objevili během katalogování a studování prací italských akademiků z let 1525 až 1700. Na výzkumu se podíleli výzkumníci z Royal Holloway University, britské Národní knihovny a univerzity z Readingu. O výsledcích informoval server Science Daily. Více si o výzkumu přečtete na stránkách univerzity.

Sociální sítě nejsou fenoménem posledních let, ale patří do historie od počátku. FOTO: Thinkstock

Renesanční Facebook

Vědci byli zprvu velmi překvapeni, jak je současná komunikace na sociálních sítích podobná aktivitám z historických záznamů. Vedoucí výzkumu, profesorka Jane Eversonová, k tomu řekla: "Stejně jako si dáváme přezdívku na svém profilu Facebooku nebo Twitteru, a vytváříme si okruh přátel na Google+, tak i tito učenci měli své přezdívky a sdíleli a komentovali současná témata, každodenní novinky a vyměňovali si třeba básně, divadelní hry nebo hudbu."

Facebook je stejně dobrý jako sex. Mozku je to jedno

"Komunikace nebyla samozřejmě tak rychlá, jako je dnes v době internetu, ale z kalendářů, ročenek, dopisů a zaznamenaných proslovů je zřejmé, že sdíleli každodenní informace," doplňuje profesorka Eversonová.

Tito vzdělanci si vymýšleli posměšná pojmenování pro akademie, akademiky. Většinou měla tato pojmenování skryté významy a ironický podtón.

Úvodní foto: Thinkstock

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.