FILM: Jurský svět znovu nabídne dinosauří podívanou, ale ve starém kabátě

Jurský park se má 12. června 2015 dočkat obnovené premiéry po 22 letech. Tento týden byl zveřejněn první oficiální trailer z připravovaného filmu Jurassic World/Jurský svět, který za necelý den vidělo přes 14 milionů lidí.

Jurský svět
Zdroj: Universal

V roce 1993 provázela první verzi zpracování románu Michaela Crichtona aureola nejvěrnějšího zpracování dinosauří podoby v souladu s vědeckými poznatky. Jenže mezitím se věda posunula a podle všeho to tvůrci příliš nereflektují.

Jurský světZájem je velký a tak možná chtěli tvůrci přilákat další investory. Zápletka se samozřejmě mění jen málo. Díky klonování a hrátkám DNA vznikne tentokrát funkční a veřejnosti otevřený ohromný Jurský park s živými dinosaury. Všechno je báječné dokud – hádejte co – nezačnou příšerky pronikat na svobodu.

Spinosaurus, král druhohor

„Ano, je nám jasné, že jde o film, ale Jurský park má prestiž, že čerpá z vědeckých poznatků a liší se od Godzilly nebo Ztraceného světa," říká paleontolog Thomas R. Holtz. Nicméně i tvůrci se mohou hájit tím, co paleontologové v hlavních rolích předchozí série říkali – Jurský park to nejsou kopie dinosaurů, ale velké živé hračky vzniklé rekombinací dinosauří a žabí DNA. Nakonec první uprchlík je nový dinosaurus, kterého slovy nového hrdiny „ukuchtili" v laboratoři a jde o inteligentního zabijáka.

Á la delfín?A tak naděje paleontologů, že když Jurský park a jeho pokračování čerpali z poznatků předchozího desetiletí, bude nový film čerpat z posledních 20 let nových objevů, možná vezmou za své. A je to trochu škoda, protože svět dinosaurů byl mnohem barevnější a plný prvních chomáčů pestrobarevného peří, takže podoba dinosaurů jako šedivých šupinatých plazů bere za své. Ne tak ve filmu.

Odborníkům se také nezdají velikosti – u slavných velociraptorů (dromeosaurus) to v nové verzi tvůrci trochu přehnali stejně jako u z akvária místo delfínů vyskakujícího zástupce mořského dravce druhu Mosasauridae .

Dinosauří safari

"Jsem zklamaný, asi se rozhodli držet se „staré školy" a ukázat dinosaury tak, jak vypadali i v původní sérii," říká Darren Naish, zoolog na univerzitě v britském Southamptonu ve Spojeném království.