Gram objeveného jedu by zabil dvě miliardy lidí

Nově zveřejněná studie oznámila objev nejstrašlivějšího jedu: jde o botulotoxin typu H proti němuž neexistuje protijed. Pouhé dvě miliardtiny gramu téhle dobroty zabijí dospělého člověka, takže 3,5 gramu by teoreticky stačily na vyhlazení celého lidstva. DNA bakterie, která toxin produkuje, proto nebyla z bezpečnostních důvodů zveřejněna.

Gram objeveného jedu by zabil dvě miliardy lidí

Botulotoxin je obecně nejjedovatější neurotoxin. Donedávna (posledních 40 let) znali vědci sedmi sérotypů A, B, C1, C2, D, E, F a G. Všechny tyto druhy botulotoxinu produkuje bakterie Clostridium botulinum a jejich jedovatost spočívá v tom, že blokuje v lidském organismu neurotransmiter acetylcholin, což vede k fatálnímu ochrnutí svalů.

Objevení nového sérotypu toxinu s označením H oznámil Stephen Arnon se svým týmem při kalifornském ministerstvu zdravotnictví. Botox se dlouhodobě zkoumají a využívá se nejen v plastické chirurgii, ale i pro zlepšené ovládání močového měchýře, léčení křečových žil, nebo při léčbě migrény. Ovšem zároveň panují obavy, že toxin by mohli zneužít i teroristé jako biologickou zbraň.

Botulotoxin H byl byl zjištěn v exkrementech dítěte léčeného kvůli botulismu. Na dříve známé sérotypy botulotoxinu zabíraly monoklonální protilátky. U nového typu však nezabírají.

Studie byla publikována v časopise Journal of Infectious Diseases .

–sto–