Hororová scéna v Severním moři: Mohou být tihle roztomilí tuleni zabijáci?

Vypadalo to jako idylická podívaná z pohádky o malé mořské víle: dva tuleni spolu dovádějí ve vlnách a pak oba zmizí pod hladinou. Vteřinu na to se kolem rozlila zlověstná barva krve. Když se tuleni znovu vynořili, ten větší stahoval menšího z kůže a okusoval jeho maso…

Za roztomilým kukučem se skrývá predátor.
Zdroj: Thinkstock

"Mysleli jsme, že si hrají," říkal zaskočený mořský biolog Sebastian Fuhrmann. "Vypadalo to opravdu roztomile, ale během několika vteřin bylo po všem."

Vítězným lovcem byl překvapivě tuleň kuželozubý. Dlouho se mělo za to, že tato rozkošná stvoření s psíma očima se živí treskami. Je vůbec možné, že by mohl být tuleň nejbrutálnějším vrahem v Severním moři?

Další očití svědci vypovídali o tom, že tuleni krvavě zmrzačili a následně usmrtili sviňuchy obecné. "Tuleň kuželozubý měl vždy pověst krásného plyšáčka, který si nadšeně pochutnává na malých rybách," potvrzuje mořský biolog Mardik Leopold z Institutu pro mořské zdroje a studium Ekosystémů v Nizozemsku. Jenže stále více důkazů naznačuje, že je vše jinak.

Nebezpečný predátor

Když se zhruba před deseti lety začaly vynořovat na mělčině jihovýchodní oblasti Severního moře rozsápaná těla sviňuch obecných, nikdo ani v nejmenším netušil, že by tato jatka mohl mít na svědomí tuleň kuželozubý. Sviňuchy jsou mnohem lepší plavci než oni a navíc tuleň nikdy nebyl spatřen, že by hodoval na zvířeti vetším než kachna. Ovšem postupně začalo být vědcům jasné, že tuleni v této oblasti jsou patrně mnohem děsivější.

Před dvěma lety byl pozorovatel mořského života na pobřeží Francie svědkem jak tuleň kuželozubý znenadání vyskočil vedle sviňuchy a zahryzl se jí svými široce otevřenými čelistmi do hlavy. Tento případ později zvěřejnil časopis Science v rámci studie mořských savců.

Tuleni používají k lovu především čich a sluch.

Následně začali vědci zkoumat zranění sviňuch pomocí analýzy DNA. Přesto, že se vědcům díky této metodě podařilo vyloučit jiné podvodní predátory, včetně žraloka grónského, někteří biologové jsou ohledně tuleňů kuželozubých coby zabijáků stéle skeptičtí.

Biolog Dave Thompson se domnívá, že mnoho obětí tuleně kuželozubého bylo jednoduše nešťastnou náhodou roztrháno lodní vrtulí a jejich kamarád jen uklízel ostatky po jejich smrti. "Poškozená mrtvá těla lodní vrtulí se objevují všude. Tento problém je značně rozšířen a stále masivně podhodnocen," vysvětluje Thompson z univerzity St. Andrews ve Skotsku.

Thibaut Bouveroux z Metropolitní univerzity Nelsona Mandely v Jihoafrické republice má jasno: "V Severním moři máme nového predátora. Alespoň pro sviňuchy. Otázkou je proč."

Zákony přírody

Vědci mají hned několik teorií. Je možné, že se u tuleňů vyvinula chuť na maso sviňuch, když narazili na jejich ostatky zapletené do rybářských sítí. Je také možné, že ryby, kterými se byl tuleň kuželozubý zvyklý živit, se už nevyskytují v tak hojném počtu a oni si musejí hledat zdroj potravy jinde. Nebo se zkrátka jen vrátili ke svým starým zvykům.

"Jen proto, že jsou roztomilí, neznamená, že nemohou být nebezpečnými dravci," vysvětluje biolog Abbo van Neer z německé Univerzity veterinárního lékařství v Hannoveru. "Ano, je to příšerné. Ano, je to krvavé. Ale taková je příroda."