Houstone máme problém!

Věta "Houstone máme problém" se čerstvě vztahuje k Mezinárodní vesmírné stanici. Její funkčnost a bezpečnost šestičlenné posádky vážně ohrožuje výpadek čerpadla chladícího systému.

Houstone máme problém!

Bez chladícího systému jsou ohroženi jak astronauti, tak elektronika na palubě stanice. Na orbitě, kde je stanice zaparkována se teploty mění v rozsahu 500 stupňů Celsia.

Podobně jako u katastrofické mise Apollo 13. povolala NASA několik "Tiger týmů", které se mají s výpadkem porvat. Možná si pamatujete scénu z filmu Apollo 13 s Tomem Hanksem v hlavní roli, kdy odborníci dole na Zemi dají na stůl hromadu náhradních dílů, jen těch, které mají k dispozici i astronauti ve vesmíru, a hledají možnost, jak je možné vyřešit krizovou situaci.

V případě chladícího systému pracují experti na dvou možných scénářích. První preferovaný hledá možnost, zda nepůjde potíže vyřešit softwarovou záplatou v ovládacím programu. Pokud se to nepodaří je další možností riziková oprava spojená s výletem do vesmíru. V takovém případě se počítá podle ABC News s minimálně částečnou evakuací stanice.

Výstupy do vesmíru jsou nebezpečné a speciální skafandry mohou selhat. Pro NASA je stále záhadou selhání skafandru při kterém se na počátku roku málem utopil astronaut Luca Parmitano .

Podle mluvčího se o případné opravě musí rozhodnout do pondělí. Zároveň se také rozhodne o startu zásobovací lodě Cygnus, který byl naplánován na 18. prosince.

Ochutnávka prosincového vydání