Hubbleův teleskop odhalil obří hvězdy: Váží až 100x víc než Slunce

Astronomové identifikovali pomocí unikátních ultrafialových funkcí Hubbleova dalekohledu devět obřích hvězd ve hvězdokupě R136. Jejich hmotnost podle nich dosahuje až stonásobku hmotnosti hlavní hvězdy naší Sluneční soustavy.

Fotografie ukazuje centrální oblast mlhoviny Tarantula ve Velkém Magellanově mračnu. Mladá a hustá hvězdokupa R136 je vidět v pravém dolním rohu. Obsahuje stovky mladých modrých hvězd, mezi nimi i ty největší, které se doposud podařilo ve vesmíru odhalit.

Hvězdokupa R136 je vzdálená asi 170 tisíc světelných let a nachází se v mlhovině Tarantula v galaxii zvané Velký Magellanův oblak. Tato mladá galaxie je nejjasnější galaxií viditelnou z té naší. Hostí mnoho obřích zářicích hvězd, jejichž energie září v ultrafialovém pásmu světelného spektra a jsou tak milionkrát jasnější než Slunce.

Přestože astronomové ve hvězdokupě objevili množství nových obřích hvězd, obrem číslo jedna stále zůstává R136a1, největší známá hvězda ve vesmíru, 250krát těžší než naše Slunce.