Jak vymírají jazyky, tak mizí i živočišné druhy. Kde je souvislost?

Úpadek jazykové a kulturní různorodosti je spojen se ztrátou biodiverzity.

Jak vymírají jazyky, tak  mizí i živočišné druhy. Kde je souvislost?
Jak vymírají jazyky, tak mizí i živočišné druhy. Kde je souvislost?

Zatím tomu nerozumíme…

Podle autorů výzkumu se 70 procenty jazyků světa hovoří v oblastech s největší přírodní různorodostí. A jak s postupem času v těchto oblastech tato různorodost klesá, ztrácejí se v nich i jazyky a kultury. Ukazuje to podle serveru BBC studie amerických badatelů, o níž informuje poslední číslo časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

„Biologové odhadují roční ztrátu přírodních druhů na tisíckrát nebo ještě víckrát větší, než bylo tempo v historii. Lingvisté dokonce předpovídají, že do konce století z planety zmizí 50 až 90 procent jazyků," uvádí se ve studii, kterou vedl doktor Larry Gorenflo z Pensylvánské státní univerzity.

Vědci se soustředili mimo jiné na malé oblasti s vysokou přírodní různorodostí, například národní parky a jiné chráněné oblasti. Opírali se rovněž o výsledky dřívějších výzkumů, které sice prokázaly zeměpisnou souvislost mezi oběma fenomény, ne však detailní úroveň.

Vědci jsou zmatení

Různorodost přírodních druhů a bohatost jazyková a kulturní jsou spolu spojeny velmi úzce, zdůraznil Gorenflo. „Zatím si nejsme zcela jistí tím, proč se tak děje, ale v mnoha případech to může být tím, že biodiverzita se vyvíjela jako neoddělitelná součást kulturní různorodosti a naopak," poznamenal.

Vědci zjistili, že z přibližně 6 900 jazyků, jimiž se na světě hovoří, jich více než 4 800 připadá na oblasti s vysokou biodiverzitou. Tyto oblasti jsou „velmi významné krajiny", které pomalu upadají. Nicméně výsledky bádání by mohly přispět k jejich dlouhodobému zabezpečení.

Podle Gorenfla výsledky poskytují jedinečnou příležitost propojit ochranářské úsilí – lidi, kteří dostávají prostředky na ochranu životního prostředí, s těmi, kdo pracují na záchraně jazyků či kultury. „V minulosti bylo velmi obtížné nasměrovat biology, aby viděli také lidi," zdůraznil. „V několika posledních letech se to ale dramaticky změnilo. Jde o to, že mnoho biologů i ekologů teď vidí, že lidé jsou součástí oněch ekosystémů," dodal.