Japonci vytvořili z kožních buněk vajíčka. Přijde revoluce v léčbě neplodnosti?

Japonští vědci dali novou naději pro léčbu neplodnosti - jejich objev je víc než revoluční.

Japonci vytvořili z kožních buněk vajíčka. Přijde revoluce v léčbě neplodnosti?

Japonští vědci zvýšili šance na léčbu neplodnosti, když oznámili, že se jim podařilo vytvořit z běžných kožních kmenových buněk dospělých myší životaschopná vajíčka. Informovala o tom agentura AFP, podle níž by metoda mohla být v budoucnu aplikována i u lidí.

VIDEO: Jakým stylem plavou spermie? Vědci zmapovali jejich pohyb

Tým expertů z univerzity v japonském městě Kjótu odebral kmenové buňky dospělým myším a změnil počet genů tak, že vznikly buňky velmi podobné prvotním zárodečným buňkám, z nichž se vytvářejí u mužů spermie a u žen oocyty (zárodečné vaječné buňky).

Vědci jako bohové

Poté vědci uměle vytvořili vaječník tak, že vznikající vajíčka obklopili jinými typy podpůrných buněk, které se normálně nacházejí ve vaječnících. Vaječník pak transplantovali živým myším. U nich buňky dorostly v oocyty, které vědci myším odebrali, oplodnili je ve zkumavce a znovu je implantovali budoucí matce.

Výsledkem byla narozená zdravá myší mláďata, která dokonce byla v dospělém věku schopná reprodukce. Podle expertů experiment zvyšuje pravděpodobnost, že ženy neschopné samy produkovat přirozenou cestou vajíčka, by si je mohly nechat vypěstovat ve zkumavce ze svých vlastních buněk.

Vedoucí výzkumu profesor Mičinori Saitó uvedl, že zmíněná metoda ještě nepředstavuje léčbu pro lidi trpící problémy s neplodností a že k takové léčbě zbývá ještě urazit dlouhou cestu. Zároveň ale prohlásil, že tým "má v úmyslu pokračovat s výzkumem u opic a u lidí".

Co jsou kmenové buňky

Kmenové buňky, které se vyvíjejí ve specializované tělní tkáně, vyvolaly ve vědecké obci velké vzrušení, protože nabízejí šanci obnovy orgánů poškozených při nemocech či nehodách.

Donedávna byl jediným způsobem, jak získat kmenové buňky, jejich odběr z embryí. To je ale kontroverzní proces, protože s sebou nese nutnost zničení embrya.

FOTO: Thinkstock