Konec brýlí na obzoru? Biomedici přišli s čočkami, které vyléčí krátkozrakost

Pokud nosíte brýle, určitě víte, kolik problémů s nimi je: děti jsou kvůli nim šikanované, dospělým se ztrácejí, při sportu jsou nepraktické a stejně vám nezaručí perfektní zrak…

Konec brýlí na obzoru? Biomedici přišli s čočkami, které vyléčí krátkozrakost

Podle biomediků z týmu Davida Trolia by další generace dětí mohla znát brýle už jen z muzejí.Tito vědci ze State University of New York totiž pracují na novém typu kontaktních čoček, které by mohly úplně vymýtit krátkozrakost.

První experimenty už proběhly a výsledky jsou velmi slibné; čočka funguje tak, že zabrání vzniku krátkozrakosti (myopie). Zatím se to podařilo vyzkoušet jen na pacientech v mladém věku – čočka zabrání dětskému oku, aby se pokazilo. Díky svému zakřivení změní způsob, jak světlo dopadá do oka.

Při krátkozrakosti se paprsky světla usměrněné čočkou sbíhají už před sítnicí a na sítnici tedy vzniká jen neostrý obraz. Hlavním projevem je špatná viditelnost postiženého na vzdálené předměty. Myopie se napravuje brýlemi s čočkou rozptylkou. Zatím jediným jiným způsobem než brýle nebo čočky jsou dnes chirurgické metody. To by se však díky Troliovi mohlo už brzy změnit. „Naše experimentální čočky využívají více zaostřování v rámci jedné čočky,“ prozradil biomedik.

Více detailů odmítají vědci zatím sdělit – pravděpodobně proto, že se bojí o svůj objev..…