Ledový muž Ötzi byl politováníhodný kardiak. Nesnášel mléko a zlobily ho tepny

Pravěký muž Ötzi, jehož mimořádně dobře zachované tělo bylo nalezeno před 20 lety v alpském ledovci na pomezí Rakouska a Itálie, trpěl nesnášenlivostí mléčného cukru, laktózy, a měl problémy s krevním oběhem.

Ledový muž Ötzi byl politováníhodný kardiak. Nesnášel mléko a zlobily ho tepny

Další z řady závěrů podrobného zkoumání Ötziho organismu vědci zveřejnili poté, co poprvé kompletně přečetli a částečně i rozluštili genetickou výbavu mumie z doby ledové. Mimo jiné také zjistili, že ledovcový muž měl "příbuzné" na Korsice a Sardinii.

Vědci v Ötziho DNA narazili na důkazy chorob, které bychom dnes zařadili mezi civilizační, ať už se to týká alergie na mléčný cukr nebo problémů s krevním oběhem. "Při snaze usadit se, obdělávat půdu a chovat dobytek pro něj asi muselo být těžké, že nesnesl mléko," politoval muže žijícího před 5300 lety Carsten Pusch, jehož tým prováděl vlastní genetickou analýzu na univerzitě v německém Tübingenu.

Proč se nechal ledovcový muž tetovat?

Klaus Oeggl, který také mumii zkoumal, v nedávném rozhovoru pro National Geographic uvedl, že ledovcový muž mohl jíst bez problémů sýry: "Intolerance laktózy nevylučuje konzumaci sýrů, protože laktóza ve zralém sýru téměř není."

Byl Ötzi příbuzný Napoleona?

Zatím by ale bylo předčasné činit obecné závěry o genetické podmíněnosti těchto nemocí, zdůraznil vědecký tým v čele s Albertem Zinkem ze severoitalského Bolzana. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v časopise Nature Communications. První výsledky analýzy DNA Ötziho vědci zveřejnili už loni na podzim. Tehdy zjistili, že Ötzi měl hnědé oči i vlasy. Další analýzy u něj odhalily celou řadu nemocí.

Kromě jiného se nyní vědcům podařilo určit příčinu Ötziho kornatění tepen, o němž věděli už dříve. Dnes tuto nemoc způsobuje především tučná strava, kouření a nedostatek pohybu. Nic z toho ale v mladší době kamenné nepřicházelo v úvahu. Ötzi vykazuje genetické predispozice ke kornatění. "Ukazuje to, že onemocnění kardiovaskulárního systému rozhodně nejsou civilizační chorobou," konstatoval nyní Zink.

Jak ledový muž zemřel? Byla to vražda? A proč byl jeho posledním jídlem kozorožec?

Rovněž při hledání Ötziho příbuzných byl čtyřicetičlenný vědecký tým úspěšný. Našel je až na italské Sardinii a francouzské Korsice, ačkoli samotný Ötzi podle dřívějších zkoumání nikdy neopustil alpský region. "Pravděpodobně mají obyvatelé těchto ostrovů a Ötzi společné předky," konstatoval Pusch.