Lidé, kteří nosí brýle, jsou chytřejší

Očekávání, že když má někdo brýle, je také chytřejší či vzdělanější je celkem oprávněné. Nová studie zveřejněná v časopise Ophthalmology to potvrzuje, byť trochu v jiném gardu, než jaké bylo vysvětlení, že fyzická nedostatečnost předurčuje k ležení v knihách.

Lidé, kteří nosí brýle, jsou chytřejší

Ze statistik totiž vyplývá, že dosažení vyššího vzdělání, což předpokládá i více let strávených studiem, je spojeno i s vyšším výskytem krátkozrakosti. Nejde přitom o vadu danou biologicky od narození, ale postupně rozvíjenou. Podle autorů studie jde o jeden z příkladů, kdy faktor prostředí převáží genetiku.

Ve Spojených státech, krátkozrakost v současnosti postihuje zhruba 42 procent populace. Rozvinuté Asijské země uvádějí, že přírůstky lidí s touto vadou dosahují až 80 procent - z toho jasně vyplývá, že rozvoj vady nesouvisí s biologickými faktory. Hlavní je převažující styl práce a trávení volného času - tedy čtení, či sledování televize nebo hraní her. Jde tedy o výrazný vliv počítačů a internetu.

Výzkumný tým z Univerzity v Mohuči se zaměřil na vztah mezi vzděláním a krátkozrakostí. Analyzoval údaje vzorku 4658 Němců ve věku od 35 do 74 let. Ukázalo se, že jen 24 % lidí se základním vzděláním bylo krátkozrakých. Ve skupině s ukončeným středoškolským vzděláním bylo již 35 % krátkozrakých. A konečně ve skupině vysokoškolsky vzdělaných jedinců bylo 53 % krátkozrakých.

Mezi počty let strávenými ve škole a pravděpodobností krátkozrakosti funguje navíc přímá úměra. Tedy počet lidí s krátkozrakostí se zvyšuje s každým rokem stráveným ve škole.

Nepříznivý trend má přitom podle vědců jednoduché řešení - především děti by měly trávit více času venku. První podobné experimenty v Dánsku a některých asijských zemích pak prokázaly, že zvýšený pobyt mimo uzavřené místnosti na denním světle, rozvoj krátkozrakosti výrazně snižuje.