Malé sousto pro člověka, velký list pro lidstvo: Salát vypěstovaný ve vesmíru

Poprvé v historii okusili astronauti čerstvou zeleninu vypěstovanou přímo na mezinárodní vesmírné stanici. Účastník mise Rok ve vesmíru Scott Kelly se svými kolegy Kjellem Lindgrenem a Kimiya Yuiem sklidili první úrodu červeného římského salátu. Pravda, jejich 'zahrádka' není úplně potěchou oka, ale svůj účel plní.

Tým Scotta Kellyho nyní testuje systém pro pěstování zeleniny a jiných rostlin. Kromě doplňků stravy by mohlo být zahradničení příjemnou rekreační aktivitou během dlouhých misí.
Zdroj: NASA

Čerstvé potraviny, tedy především zelenina, bylo něco, o čem si astronauti mohli mimo svou domovskou planetu nechat jen zdát. Jejich strava se skládá ze speciálních výživných jídel, připravených laboratoří NASA. Pěstování čerstvé zeleniny přímo v raketoplánu nebo na vesmírné stanici by astronautům poskytlo potřebné živiny. A tak tým Scotta Kellyho nyní testuje systém pro pěstování zeleniny a jiných rostlin. Kromě doplňků stravy by mohlo být zahradničení příjemnou rekreační aktivitou během dlouhých misí.

První rostliny vypěstoval na zkoušku palubní inženýr Steve Swanson, který je sklidil po třiatřiceti dnech růstu a v říjnu 2014 dovezl do NASA Kenedy Space Center na Floridě, kde rostliny prošly důkladnou analýzou. Speciální systém pěstování rostlin ve vesmíru byl vyvinut v americkém Wisconsinu. Skládací zařízení Veggie obsahuje plochý panel využívající červené, modré a zelené LED diody. Červené a modré světlo zajistí ideální růst rostlin, zelené přispívá k posílení lidského vizuálního vnímání rostlin. Tento systém pomůže expertům z NASA dozvědět se více o pěstování rostlin ve specificky kontrolovaném zemědělském prostředí. Podobné nastavení má také vertikální zemědělství, kde jsou plodiny stohovány na policích a pěstovány hydroponicky a za pomoci červeného a modrého světla.

Kromě nutričních benefitů by mohlo pěstování a konzumace čerstvé zeleniny ve vesmíru mít také vliv na dobrou náladu astronautů. Vědkyně Alexandra Whitmire z vesmírného centra NASA v Houstonu vede výzkum právě na toto téma. Kromě smysluplné a relaxační činnosti tak astronauti na dlouhých misích získají malý kousek Země, o který se mohou starat.