Matematika může bolet podobně jako popálení horkou žehličkou. Dokazuje to nedávný výzkum

Přirozená neláska k matematickým vědám a počítání má možná své opodstatnění. Vědci přišli na to, že při počítání se v mozku aktivuje oblast spojená s cítěním bolesti.

Nová studie ukazuje, že strach z matematiky může bolet. Obavy z testu v mozku aktivují oblast, která je spojena s fyzickou bolestí.

Bolí počítání?

Asi mnozí z nás na škole před matematikou, a zvlášť před testy, cítili pnutí po celém těle. Matematika asi patří k nejobávanějším předmětům, a právě proto se vědci spojení strachu a matematiky rozhodli prozkoumat podrobněji. Už dříve se v průzkumech zjistilo, že různé formy psychologického stresu mohou vyvolat pocit fyzické bolesti. Jak to ale souvisí s matematikou?

Obavy z matematiky zvyšují aktivitu mozku v místech, která jsou spojena s fyzickou bolestí. FOTO: Thinkstock

Psychologové Ian Lyons a Sian Beilocková z Chicagské univerzity si na to "posvítili" - zkoumali lidi, kteří měli před matematickými testy obavy. Zjistili, že se těmto lidem ve stresujícím obdobím před matematickými testy zvýšila aktivita mozku v oblastech, které jsou spojeny s fyzickou bolestí. Se vzrůstajícím strachem a větší intenzitou stresu se aktivita v této oblasti zvyšuje.

Z toho se dá odvodit, že pocit fyzické bolesti způsobuje spíše očekávání, a nikoli nepěkný zážitek z minulosti.

Studie v University of Chicago se zúčastnilo 28 dospělých - byla jim měřena nervová aktivita. 14 z nich mělo již k matematice odpor velký a zbylých 14 nízký. Každý z účastníků dostal sérii matematických a slovních otázek a při tom jim byla sledována aktivita mozku.

Pálení rozpálenou žehličkou

Jakmile věděli ti s větším strachem z matematiky, že se blíží matematické úkoly, začali projevovat větší mozkovou aktivitu v místech, která jsou spojena s fyzickou bolestí - v intenzitě podobné bolesti, jako kdybyste se popálili rozpálenou žehličkou na rukou.

"Strach se vyskytuje jenom během očekávání matematického úkolu. Při samotném testu účastníci bolest nepociťovali," vysvětluje Ian Lyons. "Dokazuje to, že matematika sama o sobě bolestivá není, bolest vyvolávají jen myšlenky na ni."

Vědecký tým chce mozek z této perspektivy zkoumat dál a zaměřit se na prožívání jiných fobií.

O studii psal odborný časopis PLOS One.

Úvodní ilustrační foto: Thinkstock