Merkurův přechod přes Slunce: Nejmenší planeta se mihla v tranzitu

V pondělí 9. května jsme mohli být svědky vzácné události, jež se stává zhruba jednou za deset let: Merkur uskutečnil svůj tranzit mezi Zemí a Sluncem.

Dráha planety Merkur během jeho tranzitu.
Zdroj: NASA/ESA

Nejmenší planeta naší sluneční soustavy proletí kolem Slunce každých 88 dní, její oběžná dráha je tedy více než čtyřikrát rychlejší než dráha Země. Tři tělesa se zřídka potkají v jedné linii. Merkur obíhá Slunce v rovině nakloněné o sedm stupňů od oběžné dráhy Země a obvykle se tedy pohybuje pod nebo nad naším zorným polem. Tranzit Merkuru kolem Slunce ve viditelném úhlu ze Země se odehrává zhruba třináckrát během jednoho století.

Tranzity podobné tomuto umožnily vědcům v 17. století učinit první odhady vzdálenosti Země od Slunce. Tranzitní pozorování během posledních několika století pomohla studovat odborníkům například výkyvy oběžné dráhy Merkuru nebo atmosféru Venuše. Další tranzit planety Merkur se uskuteční 11. 11. 2019, 13. 11. 2032 a 7. 11. 2039.

Merkur se objeví mezi Sluncem a Zemí jen asi třináctkrát během jednoho století.

Jaký je Merkur?

• Merkur je, jak známo, nejmenší z osmi planet sluneční soustavy. Je v postavení nejblíže Slunci, nejrychlejší na své oběžné dráze (cestuje vesmírem 50km/s) a velmi teplý.
  • Teploty na povrchu mohou dosáhnout až 430°C, noční naopak klesají k 290°C pod bodem mrazu.
  • Merkur oběhne Slunce za 87,97 dní, přičemž rotuje kolem své osy celých 58,65 dní.
  • K Slunci se dostane nejblíže na vzdálenost 47 milionů kilometrů a nejdále na 70 milionů kilometrů. Pokud by stál člověk na spalujícím povrchu Merkuru ve chvíli, kdy je Slunci nejblíže, jevila by se hvězda třikrát větší, než ji vidíme ze Země.
  • Jeden den a noc na Merkuru se rovná 175,97 zemským.
  • Povrch Merkuru se podobá našemu Měsíci a je zvrásněný mnoha krátery. Najdeme na něm však i hladké plochy a útesy dlouhé stovky kilometrů.
  • První sonda, která zkoumala Merkur, se jmenovala Mariner 10 a v letech 1974–1975 ve třech průletech zachytila asi 45% jeho povrchu.
  • NASA uskutečnila v letech 2008–2009 misi Messenger a během tří průletů zmapovala téměř celou planetu. Od roku 2011 započal Messenger svou misi na oběžné dráze Merkuru a odhalil, že Merkur disponuje hojností těkavých prvků, jako je síra a draslík a že planeta má neobvyklou vnitřní strukturu.
  • Merkur dostal své jméno po římském bohovi obchodu. Jeho řeckým protějškem je Hermes, posel bohů.
  • Po staletí byli lidé přesvědčeni, že Merkur čelí Slunci stále stejnou stranou. Až v roce 1965 astronomové zjistili, že planeta se během dvou cyklů obíhání kolem Slunce otočí třikrát kolem své osy.