Mobilní aplikace z nás dělají nejlínější kulturu, jaká kdy na Zemi žila

Psychologové varují: moderní aplikace z nás dělají osamělé a líné hlupáky. Chytré telefony přinášejí obrovské peníze, ale jen málokdo dokáže předpovědět jejich rizika…

Mobilní aplikace z nás dělají nejlínější kulturu, jaká kdy na Zemi žila

Když si Christopher Kennedy před časem chtěl nechat umýt auto, zaparkoval v blízkosti sanfranciské pobočky Starbucks, vytáhl telefon a sdělil aplikaci nazvané Cherry, kde jeho červená Toyota Scion stojí. O zhruba 20 minut později dorazil k jeho nezamčenému vozu profesionální čistič a umyl ho zevnitř i zvenčí.

VIDEO: Co všechno vydrží fotoaparát

"Je to neuvěřitelně jednoduché," řekl listu The Wall Street Journal dvaatřicetiletý webdesigner, který pracoval na laptopu a upíjel karamelové macchiato v kavárně, zatímco se jeho auto za rohem mylo za poplatek 35 dolarů (asi 700 korun).

Být líný je dnes tak snadné…

Je čím dál snazší být líný ve světě, kde je teď aplikace na cokoli včetně otravných věcí. Nechce se vám čekat na objednávku v mexické restauraci? Přes Exec si můžete najmout pomocníka, který vám to, co chcete k obědu, objedná, vyzvedne a doveze až k vám. Nechcete si dělat starosti se špinavým prádlem? TaskRabbit najde někoho, kdo to udělá za vás. Jste moc unavení, abyste se zastavili koupit si toaletní papír? Aplikace Get It Now firmy Postmates vám ho zajistí do hodiny.

Tyto aplikace "nám dávají čím dál tím víc důvodů nemluvit s člověkem, který stojí hned vedle nás," řekl Larry Rosen, profesor psychologie Kalifornské univerzity. Podle něj podobné služby posilují naši posedlost mobilními zařízeními, což nás může sociálně izolovat. Lidé mohou začít obcházet a přes prostředníky živé nebo technologické řešit úkoly, které by v zájmu vlastního duševního zdraví měli dělat sami a v osobním kontaktu s jinými lidmi - například popřát někomu všechno nejlepší k narozeninám.

Bo Fishback, šéf místní služby Zaarly zajišťující pomoc při celé škále příležitostí, říká, že si je vědom rizik. "Teď, když si můžeme zajistit 'vnější zdroje' prakticky na cokoli, vydali jsme se třemi dlouhými kroky přímo dolů k nejlínější společnosti na Zemi," strachuje se. Na druhé straně ale tyto služby rozdmýchávají boom nových podnikání.

Psychologové: Muži jsou vtipnější než ženy (ale jen o trošku)

Zaarly se podle něj soustřeďuje na školené služby, jako je najímání muzikantů na večírek, a ne na takové, které "podporují lenost a zahálčivost". Jeho firma například odmítá žádosti studentů, aby jim našla někoho, kdo za ně napíše seminární práci. Podobné diskuze o výhodách nových technologií ve stylu "něco za něco" se vedou po celá desetiletí a vždy znovu je rozdmýchává cokoli od automobilů až po online nakupování. Dospělí se pak musí vypořádat s pocity viny, pokud se rozhodnou část svých povinností přesunout na chůvu nebo služku.

Online donáška pizzy 

Nové aplikace je tak snadné používat, že samotné zvednutí telefonu v porovnání s nimi vypadá jako těžká práce. Uber slibuje zajistit jízdu autem v řádu minut ve více než deseti amerických městech. Další aplikace, jako je Get It Now, vám do hodiny zabezpečí třeba donášku burrita - a ještě můžete v reálném čase sledovat, jak se k vám blíží.

Devětadvacetiletý Adam Nadelson z New Yorku říká, že je ochoten zajistit si zvnějšku tolik služeb, kolik může. Před časem si například našel někoho, kdo pro jeho přítelkyni upekl dortíčky k narozeninám. Na internetu mu padla do oka fotografie lákavých dortíků na nákupním serveru Fancy. Kliknul na nový link "udělejte je pro mě", který našel vedle fotografie, a díky tomu se spojil s místním pekařem prostřednictvím služby Zaarly. O tři dny později mu nechal pekař deset dortíků na jeho adrese.

"Bylo by skvělé, kdybych je upekl sám, ale nemám čas," dodal Nadelson. Přítelkyni, které dortíky moc chutnaly, na dotaz odkud jsou, se prý přiznal, jak se k ní pochoutka asi za 40 dolarů dostala. I tak prý byla okouzlená.

FOTO: Thinkstock.com

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.