Monstrum oceánů: Loď, která unese dalších 22 lodí

Jakou loď byste použili, kdybyste dostali za úkol přepravit po moři 22 velkých, zatím nedokončených lodí? V současnosti existuje jen jediné řešení: obří plavidlo jménem Blue Marlin.

Monstrum oceánů: Loď, která unese dalších 22 lodí

Blue Marlin, neboli Modrý mečoun, je zcela výjimečná loď, v podstatě jediná svého druhu na celé planetě. Když je plně naložená, zvládne přepravit až 22 lodí, každou o hmotnosti 3000 tun. Dohromady uveze náklad až o hmotnosti 77 000 tun. A když je třeba, přepraví na místo třeba i ropnou plošinu. 

Podívejte se, jak si Blue Marlin poradil s nákladem 22 lodí:

Do pozornosti médií se Marlin dostal roku 2000. Tehdy v Adenském zálivu zaútočili ozbrojenci Al-Kájdy na americký torpédoborec USS Cole. Pomocí výbušnin v rychlých člunech ho těžce poškodili a hrozilo, že loď v ceně 20 miliard korun půjde ke dnu. Díry se sice podařilo opravit, ale torpédoborec potřeboval přepravit do doků. Tímto úkolem byla pověřena loď MV Blue Marlin. 

EXKLUZIVNÍ ANIMACE: Jak se potopil Titanic

Plocha jako dvě fotbalová hřiště

Blue Marlin měří na délku 217 metrů – je tedy jen o 50 metrů kratší než slavný Titanic. Je však mnohem mohutnější a také uveze výrazně více materiálů. Zatím největším nákladem, který „Mečoun“ přepravoval, byla vrtná souprava Thunder Horse vážící 59 000 tun. Pokud je věcí více, dokáže převést ještě větší hmotnost. Letos transportoval z Koreje do Rotterdamu trupy 22 nákladních lodí. 

Tento náklad je tak těžký, že by ho neuzvedl žádný, ani ten nejsilnější jeřáb světa. Proto si při nakládání musí posádka poradit jinak. Například při naložení ropné vrtné plošiny se dno lodi potopí až 13 metrů pod hladinu. To je tak hluboko, že do tohoto prostoru může plošina nebo loď se sebehlubším ponorem snadno doplout. Dno se pak i s nákladem nadzvedne nad hladino a Blue Marlin může vyplout. Jak loď takovou hmotu unese? Vlastně poměrně snadno – při potopení jen naplní vodou balastní nádrže a pak je zase vypustí… 

Sto a jeden nákladů

Trup lodi je uzpůsoben tak, že může využívat nejrůznější typy držáků na ten nejpodivnější náklad. Příští rok však na Blue Marlina čeká další velká výzva: Má převézt vysloužilou letadlovou loď ze Španělska do Austrálie. Trup letadla je tak dlouhý, že bude o 50 metrů přečnívat. To samozřejmě bude znamenat pro posádku obrovskou výzvu – řídit něco tak nestabilního není vůbec snadné. 

Blue Marlin stál asi 20 miliard korun. Na vodu byl spuštěn roku 1999 a je největší lodí svého druhu. Někdy ke konci letošního roku by totiž z korejských loděnic měla na oceány vyrazit jeho sesterská loď Dockvise Vanguard. A ta unese ještě monstróznější náklad – 110 000 tun. Pro zajímavost – to je hmotnost 11 Eiffelových věží. 

Tyto lodě se i v době ekonomické krize nepotýkají s nedostatkem práce. Naopak, jsou plně vytížené a objednané na několik let dopředu. Například, až bude dokončen Dockvise Vanguard, okamžitě vyrazí odvézt obří vrtnou plošinu postavenou v Koreji do Severního moře. Jejich hlavní výhodou je bezpečnost. Blue Marlin za 13 let své existence ještě neměl žádnou nehodu, což je pro majitele ropných plošin tou nejlepší zárukou spolehlivosti. Ceny největších plošin se pohybují ve stovkách milionů dolarů, takže je pro ně nutností, aby zboží dorazilo na místo v pořádku…

FOTO: Wikimedia Commons 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.