Náš vesmír je jedním z mnoha, naznačují nové důkazy

Z analýzy dat shromážděných z Planckova teleskopu získali atronomové důkazy o působení jiných vesmírů. Jejich existence se zatím předpokládala pouze teoreticky.

Náš vesmír je jedním z mnoha, naznačují nové důkazy

Prvními důkazy jsou podle odborníků anomálie, které zřejmě vyvolává působení gravitačních sil jiných vesmírů. Tyto výchylky jsou patrné na nové mapě kosmického mikrovlnného záření z velkého třesku před zhruba 14 miliardami let (Viz titulní obrázek). Podobnou mapu měli vědci již dříve, ale až Planckova družice poskytla snímek o vyšším rozlišení, který anomálie odhalil.

Planckův teleskop ZDROJ: ESA/NASA

Hypoteticky by bez existence jiných vesmírů mělo být zaznamenávané záření rozloženo rovnoměrně, ale mapa ukazuje silnější koncentraci záření v jižní až jihovýchodní části (oranžová), kde ji střídá jasná okrouhlá oblast s nižším zářením (modrá), které nelze s v rámci současné fyziky vysvětlit.

Existenci anomálií předpověděla v roce 2005 teoretická fyzička Laura Mersini-Haughtonová z Univerzity Severní Karolíny společně s profesorem Richard Holman z Carnegie Mellonovy Univerzity. Podle Mersini-Haughtonové nyní data z Planckova teleskopu dokazují, že existuje nekonečně mnoho jiných vesmírů vedle našeho.

"Tyto anomálie byly způsobeny jinými vesmíry v okamžiku jejich vzniku při velkém třesku, kdy šťouchly do našeho vesmíru," vysvětluje fyzička..

Ovšem i tak se dá předpokládat, že ne všem bude důkaz o existenci multivesmíru fungovat. Data z Planckova teleskopu však zatím nemají jiné lepší vysvětlení. "Podobné myšlenky (existence multivesmíru) mohou dnes znít stejně šíleně, jako teorie velkého třesku o tři generace nazpátek, Ale pak jsme o třesku získali důkazy a změnilo to způsob našeho uvažování," připomíná pofesor astrofyziky  George Efstathiou.