NASA odhalila ve vesmíru miliony černých děr

Program WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) pomohl vypátrat ve vesmíru supermasivní černé díry a extrémní galaxie zahalené v prachu.

NASA odhalila ve vesmíru miliony černých děr

Astronomové z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili na snímcích pořízených teleskopem WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) miliony pravděpodobných černých děr a na 1000 žhavých, prachem zahalených galaxií. Podle výpočtů mohou být v centru těchto galaxií supermasivní černé díry. Další sledování těchto vesmírných objektů může odhalit tajemství vzájemného vztahu galaxií a černých děr.

Teleskop WISE v letech 2009 až 2011 nasnímal celou hvězdnou oblohu v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Díky tomu bylo možno zachytit i ty vesmírné objekty, které nejsou viditelné běžnou optikou. NASA teď díky dalšímu specializovanému teleskopu NUSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) může začít prozkoumávat nově objevené galaxie a hledat předpokládané černé díry.

Nově nalezené galaxie, které dostaly označení Hot DOGs, jsou podle vědců velmi vzácné a některé dosahují svítivosti až bilionkrát větší, než je svítivost Slunce. Většina z nich se nachází ve vzdálenosti zhruba deset miliard světelných let od naší hvězdy. Pozorování by díky jejich zvláštnímu stavu mohlo vyplnit chybějící článek v chápání vývoje galaxií.

"Sledujeme důkazy o tom, že tito rekordmani (Hot DOGs) možná zformovali své černé díry dříve než masu svých hvězd. Je možné, že vejce tu bylo dříve, než kuře," popsal metaforicky význam objevu jeden z pracovníků na projektu Peter Eisenhardt. Kromě Hot DOGs objevil WISE ještě miliony dalších černých děr a také mnoho jiných vzácných vesmírných objektů.

Podle vědců se černé díry nacházejí ve středu každé galaxie. Černá díra Sagittarius A v centru naší galaxie je poměrně nečinná. Tyto objekty obrovské hmotnosti jsou schopné pohlcovat okolní materiál, objekty i světlo, vydávají tepelné záření a v jejich okolí dochází ke zpomalení času.

FOTO:NASA