Nejsilnější sluneční erupce za posledních sedm let mohou rušit satelity i rádio

Nejsilnější sluneční erupci za posledních sedm let o víkendu zaznamenali experti v USA. Americký Národní úřad pro oceány a ovzduší (NOAA) v pondělí upozornil, že vlny zvýšeného elektromagnetického záření, které by mohly narušit činnost satelitů a pozemní komunikace, již bičují Zemi.

Nejsilnější sluneční erupce za posledních sedm let mohou rušit satelity i rádio

Množství vysokoenergetických protonů by Slunce mělo k Zemi vysílat až do středy. Tato geomagnetická bouře je nejsilnější od roku 2005, na pětistupňová škále ale dosahuje úrovně tři a experti ji hodnotí sice jako silnou, nikoli však závažnou či extrémní, což jsou dva zbývající stupně. Silná bouře by podle NOAA mohla narušit činnost systémů, kterými jsou vybaveny satelity, a na severním a jižním pólu také radiové spojení. V polárních oblastech by mohla způsobit problémy i v letecké navigaci nebo v ropných zařízeních.

Fyzik Doug Biesecker ze střediska "kosmického počasí", které monitoruje situaci v okolí Země, ale agentuře AFP řekl, že erupce by velký dopad mít neměly. Obyvatelé Evropy a Asie by však dnes večer mohli pozorovat polární záři.

Jak vznikají erupce?

Sama erupce nebyla nic pozoruhodného, podotkl Biesecker, do vesmíru ale "fenomenální rychlostí" 6,4 milionu kilometrů za hodinu vychrlila množství plazmatu se silným magnetickým polem.

Erupce, neboli vymrštění koronální hmoty, se na Slunci objevují při nestabilitě magnetického pole. Když se mrak vyvržených nabitých částic setká s magnetickým polem Země a s atomy dusíku a kyslíku v její atmosféře, vzniká neobvyklá hra světel.

Podívejte se, jak erupce plazmatu vypadala:

Sluneční erupci historicky poprvé pozoroval Richard Carrington 1. září 1859. Zatím nejsilnější zaznamenaná sluneční erupce nastala 4. listopadu 2003. Nacházela se však za okrajem slunečního disku, takže neměla významnější vliv na Zemi.

FOTO: NASA