Největší boeingy vznikají v největší budově světa. Má vlastní ulice

Často létáme po celém světě, a ani nepřemýšlíme o tom, v jakém letadle vlastně sedíme a o vzniku letounu nemáme většinou představu už vůbec. Podívejte se do zákulisí obrovské továrny v Everettu ve Washingtonu.

Továrna s vlastní dálnicí, bankou a zdravotním střediskem

Lidé často létají po celém světě, aniž by tušili v jakém letadle sedí a nemají představu, jak dlouho trvala jeho výroba. Nejlepším místem, kde nahlédnout do zákulisí, je obrovský výrobní závod v Everettu v americkém státě Washington. Montují se zde boeingy 747, 777 a 767 a také nové 787 Dreamlinery. Výroba několika letadel často probíhá najednou, a tak firma potřebuje opravdu obrovské prostory. 

„Obrovské“ ani zdaleka nevystihuje skutečné rozměry… Plocha, kterou zabírá největší budova na světě, pokrývá téměř 100 akrů. Každý den jejími branami projde až     30 000 zaměstnanců. Musejí pracovat na tři směny, kdyby tam byli všichni najednou, místní silnice by byla úplně zablokována. 

Továrna je v podstatě takovým malým samostatným městem. Má vlastní dálnici, železniční stanici, hasiče, bezpečnostní síly, úpravnu vody, banku, zdravotní zařízení, centrum pro péči o dítě, několik kaváren a necelých dvacet jídelen, které denně vyprodukují 17 000 porcí jídla. Vznikají tady jedny z největších letadel na světě, a tak jsou tady opravdu velké „dveře“. Jsou veliké asi jako jedno fotbalové hřiště.

Překvapivě tato budova nemá žádné centrální vytápění nebo klimatizaci. Severozápadní pobřeží Pacifiku má velmi mírné klima a pokud je přeci jen horko, otevřou se jen všechna vrata.

I v zimě je dostatek tepla, protože uvnitř budovy pracují tisíce lidí s elektrickým nářadím, které vydává teplo. Také svítidla udržují v prostorách příjemnou teplotu. Společnost Boeing jen musela nainstalovat systém, který vytváří cirkulaci vzduchu, a to hlavně proto, aby se u stropu netvořily mraky…

 

Montování letadel

V Everettu probíhá především montáž letadel. Většina součástek dorazí kamiony nebo vlaky, a větší kusy (třeba celá křídla Dreamlinerů) se sem dopravují letecky až z Itálie nebo Japonska.

Dreamliner 787 je posledním modelem dlouho očekávaného dopravního letounu společnosti Boeing. Využívá mnoho technických vylepšení oproti starším modelům (např. použití uhlíkových vláken). Dreamliner má nahradit stávající modely Boeing 757 a Boeing 767. Model 787 bude létat na středně vzdálené a daleké destinace (nebude třeba mezipřistání kvůli doplňování paliva).

Součástky jsou ihned po dovezení přemístěny do jedné z masivních montážních částí výrobní haly. Každý typ letounu má v továrně své vyhrazené místo.

Většina komponent letounu 787 Dreamliner už na místo dorazí smontovaná, takže v továrně v Everettu jsou schopni vyrobit toto letadlo za tři dny.

Dreamlinery jsou stále ještě pořád relativní novinkou. Museli jste mít štěstí, pokud jste s ním měli možnost letět. V prosinci loňském roce bylo objednáno přes 800 Dreamlinerů, takže je to jen otázkou času, a budete si moci let vyzkoušet.

Everett se nachází asi jen půl hodiny severně od Seattlu, ale pozor – nespleťte si s Boeing Field jižně od Seattlu, tam se totiž nachází muzeum letectví. Prohlídky továrny v Everettu můžete absolvovat denně. Určitě to stojí za to.

 

FOTO: Isifa / www.dvice.com

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.