Největší měsíc Sluneční soustavy ukrývá pod povrchem obrovský oceán

Tajuplný Ganymed, jenž obíhá kolem Jupitera, ukrývá podzemní oceán, který obsahuje více vody, než všechny oceány na Zemi dohromady. Vědci si byli jeho existencí téměř jistí už dříve. Měsíc má totiž hladký zledovatělý povrch, jak potvrdila kromě jiného sonda Galileo, která v devadesátých letech proletěla kolem. Nová studie nyní potvrdila, že se vědci nemýlili.

Ganymed skrývá oceán větší než všechny oceány na Zemi.
Zdroj: Thinkstock

Pozorování prostřednictvím Hubbleova teleskopu snímají z teorie o obřím oceánu zbývající pochybnosti. Jak uvedl časopis Journal of Geophysical Research: Space Telescope, Ganymed je společně s Europou a dvěma měsíci Saturnu, Titanem a Enceladusem ideálním kandidátem pro další zkoumání možného mimozemského života. Všechny totiž skrývají podzemní oceány. Studie naznačuje, že oceán může být přibližně 330 kilometrů pod povrchem.

Výsledky pocházejí z pozorování Ganymedova magnetického pole, jehož výsledkem jsou dva zářící pásy. Kvůli interakci s magnetickým polem Jupitera se tyto pásy houpají dopředu a dozadu. Ve hře je však ještě třetí magnetické pole, vycházející ze elektrovodivé slané vody oceánu – to vyvažuje pole Jupiteru a zmírňuje pohyb pásů.