Netopýři provozují orální sex. Při páření hlavou dolů to prodlužuje délku kopulace

Čínští kaloni jsou jediné zvíře, které v dospělosti provozuje orální sex. Donutila je k tomu evoluce…

Aby samci vydrželi déle kopulovat, pomáhají jim samice orálním sexem. Podle vědců to kaloňům přináší evoluční výhodu – zvyšuje se tak šance na úspěšné zplození mláďat.

U zvířat je orální sex naprosto výjimečný. Vědci ho zatím pozorovali u jediného druhu zvířete – a to u našich nejbližších příbuzných, šimpanzů bonobo. I u nich se však této činnosti věnují jen dospívající mláďata. A nikoliv za účelem páření, ale jen pro zábavu.

Člověk, kaloň a šimpanz

Jediný tvor kromě člověka, který felaci provozuje, se jmenuje kaloň krátkonosý a žije především v Číně. Tento překvapivý fakt objevili biologové až roku 2009, když se jim několikrát podařilo pozorovat jejich kopulaci. Vědci z biologického institutu Guangdong v Guangzhou sledovali chování několika kaloňů, které chytili v městském parku. „Rozhodně jsme nečekali, že uvidíme orální sex,“ řekl Libiao Zhang. „Stejně nás zaskočilo, jak často k felaci u kaloňů docházelo.“

Přestože netopýři patří mezi savci k nejpočetněji zastoupeným zvířatům a existuje jich přes 1100 druhů, o jejich páření toho ví věda jen velice málo. Příčinou je způsob jejich života v temných uzavřených jeskyních, při němž není dost dobře možné je nenápadně studovat. Čínské biology původně zajímalo spíše to, jak si netopýři staví hnízda z palmového listí, ale když narazili na orální sex, okamžitě změnili téma výzkumu.

Kaloní sex

Biologové pořídili i detailní digitální videozáznamy kaloního páření. To probíhá, stejně jako většina dalších činností v životě netopýrů, hlavou dolů. Samci při kopulaci drží samici pevně zezadu – objímají jí křídla a jemně ji koušou do krku. Samice jsou schopné sklonit při páření hlavu a stimulovat samci jazykem penis.

Vědci to pozorovali ve 14 případech ze 20 kopulací – jde tedy zřejmě o velmi rozšířenou činnost. Samice se orálnímu sexu věnovaly v průměru 19 sekund. Tedy asi jednu dvanáctinu celkové doby kopulace. Samec přitom nikdy samice nezahnal.

Video kaloního páření zachycuje i orální sex:

Vědci zjistili, že čím déle felace probíhala, tím déle probíhala kopulace. Každé sekunda orálního sexu prodloužila páření o šest sekund. „Zatím nemáme definitivní hypotézu, která by funkci felace u netopýrů vysvětlovala,“ přiznal Zhang. Podle všeho však delší doba kopulace přináší větší šanci, aby se sperma dostalo k vajíčkům, naznačují čínští biologové. Jiná hypotéza zase tvrdí, že se tak kaloni chrání před sexuálně přenosnými chorobami – sliny samice jsou velmi kyselé, takže mohou zničit choroboplodné bakterie.

FOTO: http://www.bio.bris.ac.uk a Plos ONE.