Obří černá díra v centru Mléčné dráhy se krmí asteroidy. Spolkla i planetu

Superobří černá díra v centru Mléčné dráhy vydává podivné záblesky. Dlouho se nevědělo proč. Podle nejnovějších zjištění mohou světelné výtrysky způsobovat malá tělesa, která obr přitáhne a pohltí.

Obří černá díra v centru Mléčné dráhy se krmí asteroidy. Spolkla i planetu

Supermasivní černá díra může podle odhadů „vymazat" několik bilionů malých těles ze svého okolí během deseti miliard let.

Podivné výboje z černé díry

Observatoř Chandra X-ray zaznamenává podivné výboje, které pocházejí ze supermasivní černé díry Sagittarius A*, už několik let. Odehrávají se nanejvýš jednou denně. Délka záblesku trvá v průměru několik hodin. Intenzita rentgenového záření pocházejícího z okolí černé díry se při takové události zvyšuje až stokrát oproti normálnímu stavu.

Kolem Sagittaria A* mohou být podle astronomů miliardy asteroidů a komet. Kusy hmoty prolétávají ve vzdálenosti asi 160 milionů kilometrů od centra černé díry. Pro srovnání – jedná se přibližně o vzdálenost Země od Slunce. Asteroidy a komety jsou zde vystaveny velmi silným slapovým silám (slapová síla je druhotným projevem gravitační síly, jejím důsledkem je např. příliv a odliv; vzniká, protože gravitační pole není stejné v celém tělese; když těleso začne ovlivňovat gravitace jiného tělesa, tak gravitační zrychlení na bližší a vzdálenější straně se může poměrně lišit a vést k jeho pokřivení, pozn. red.). A ty je doslova cupují napadrť.

„Mnozí kolegové pochybují o tom, zda se vůbec v zóně kolem supermasivní černé díry mohou vyskytovat asteroidy," uvedl Kastytis Zubovas z Leicesterské univerzity. „Naše studie přesto předpokládá, že k vzniku tak silných záblesků je jich zapotřebí velmi mnoho," dodal Zubovas.

Zubovas a jeho kolegové tvrdí, že ony podivné záblesky způsobují kousky asteroidů a komet rozervaných slapovými silami. Jejich hmota se při průletu kolem černé díry vypařuje. Asteroidy totiž musejí procházet pásem plynů, které neodvratně směřují do centra Sagittaria A*. Proces je prý podobný tomu, který známe ze Země. Meteory se při průchodu atmosférou také rozžhaví a při tom silně září. Zbytky asteroidů a komet, které se nevypařily, jsou nakonec pohlceny černou dírou a zanikají ve velkolepém posledním záblesku.

Ze Země mohou odborníci pozorovat pouze obří výtrysky v rentgenovém spektru, které vyvolaly velké kusy asteroidů s průměrem nejméně deseti kilometrů. Pokud Sagittarius A* zhltne menší kusy hmoty, zvyšuje se okamžitý jas blízkého okolí černé díry jen minimálně, a tudíž není současnými teleskopy zaznamenatelný.

To je však stále jen velmi malý zlomek všech asteroidů a komet, které se vyskytují poblíž hvězd. Jejich zásoba je tak téměř nevyčerpatelná.

Podívejte se na video s podivnými záblesky vycházejícími z černé díry:

Sagittarius spolknul nedávno celou planetu

Pokud by se do blízkosti Sagittaria A* dostala větší planeta, skončila by podobně jako mnohem menší asteroid. Slapovými silami by byla roztrhána na kusy a jas černé díry by se díky tomu až milionkrát zvýšil. Podobná situace nejspíš nastala zhruba před stoletím. I když tehdy Sagittarius A* nesledovaly žádné moderní teleskopy, je možné událost zmapovat díky tzv. „světelnému echu", které do dnešní doby odrážejí blízké shluky intergalaktické hmoty. „Z hlediska planety šlo o její náhlý konec, který byl mnohem dramatičtější, než kdy zažijí tělesa naší sluneční soustavy," dodal Zubovas.

Obyvatelé Země se supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy bát nemusejí. Zatím je prý v jejím okolí tolik materiálu, že jej nevyčerpá ani za stovky, či tisíce miliard let.

AUTOR: Eliška Nýmová