Odhalení leteckých katastrof: Může za ně námraza na měřícím zařízení?

Už druhý den se pátrá po dalším zmizelém letadle. Zatím není známo, co se stalo, ovšem už byly vzneseny otázky, zda nesehrálo podstatnou roli počasí. A John Goglia, novinář specializující se na letecký průmysl, má velmi zajímavou teorii o případném zřícení letadla…

Zdroj: čtk

Airbus 320-200 společnosti Air Asia vzlétl 28. prosince v 5.27 lokálního času v Indonéské Surubaje se 162 lidmi na palubě. O dvě hodiny později se letadlo ztratilo, do svého cíle v Singapuru nikdy nedoletělo.

Snímky ze satelitu Nasa Terra ukazují, že v místě, kde let č. QZ8501 zmizel, zuřila bouře a v mracích byly patrné ledové krystalky.

Mohlo by vás zajímat:

Někteří experti spekulují, že podstatnou roli mohla sehrát námraza v zařízení zvaném pitotovy trubice. John Goglia, který píše o leteckém průmyslu pro časopis Forbes, tuto spekulaci vysvětluje:
"Pitotovy trubice jsou upevněny poblíž čumáku letadla. Měří sílu vzduchu proudícího skrz ně ve chvíli, kdy se letoun pohybuje v atmosféře. Tato měření jsou velmi důležitá pro zajištění správné rychlosti – pokud by letadlo letělo příliš pomalu, mohlo by se zastavit, naopak při příliš velké rychlosti by se mohla poškodit či rozpadnout jeho struktura. Pokud letoun dosáhne v určité nadmořské výšce mrazivých podmínek – kde se mohou vyskytnout nízké teploty a zvýšená vlhkost – může dojít k zamrznutí pitotových trubic a tedy k jejich částečnému nebo úplnému ucpání. To díky špatnému měření může vést k havárii, případně zřícení letadla."

Goglia dále upozorňuje na to, že námraza na pitotových trubkách byla zjištěna při hávárii letu Air France 447, Airbusu A-330 před pěti lety při letu z Rio de Janeira do Paříže. Letoun tehdy přepravoval 216 pasažérů a dvanáct členů posádky. Nikdo nepřežil. 

Související články