Okna jako solární panely

Solární elektrárny se u nás staly symbolem tunelování a neefektivní podpory alternativních energií. Nová technologie z Laboratoře v Los Alamos nabízí zcela nové možnosti zachycování sluneční energie pomocí okenních tabulek.

Okna jako solární panely

Představte si, že by každé okno bylo slunečním kolektorem. Především sklem pokryté mrakodrapy by se mohly změnit na malé elektrárny a sluneční farmy by mohly přestat hyzdit krajinu. Navíc by klesla poptávka po dálkově dodávané elektřině. Je to lákavá představa, ačkoli ani ta se neobejde bez nákladů.

Technologie je vyvinuta na základě tzv. kvantových teček vkládaných do průhledného polymeru. Kvantové tečky jsou vlastně nanokrystaly z polovodičových materiálů, které jsou se používají již dnes vzhledem k nízkým pořizovacím nákladům a mechanickým vlastnostem při produkci solárních panelů.

"Klíčovým úspěchem je vytvoření velkoplošných luminiscenčních solárních koncentrátorů ( LSC ) , které využívají novou generaci speciálně upravených kvantových teček," uvedl Victor Klimov, vedoucí výzkumný pracovník Centra pokročilé solární fotofyziky v Los Alamos.

Kvantové tečky v průhledném panelu zachytávají sluneční záření a přes plastovou matrici jej odvádějí na sluneční články na okraji (v rámu) takového okna. "LSC slouží jako anténa sbírající světlo, které shromažďuje z velké plochy na mnohem menší solární články a zvyšuje tak jejich výkon zařízení," uvedl Klimov v článku pro časopis  Nature Photonics.

Sergio Brovelli z Milánské univerzity, který se na projektu podílel předpokládá, že LSC budou velice atraktivní, protože kromě vyšší efektivity nabízejí i nové možnosti využití pro to, jak přeměnit fasády domů na zdroj energie.