Teleskop ARKYD má otevřít vesmír všem

Formou obdobnou sbírce na Národní divadlo chce společnost Planetary Resources otevřít vesmír co nejširšímu okruhu lidí. Za příspěvky od 10 po 10 tisíc dolarů získají dárci kromě členství i různé možnosti, jak teleskop využít pro sebe. Od 29. května se již zapojilo na 6000 lidí a vybralo se téměř 600 tisíc dolarů.

Teleskop ARKYD má otevřít vesmír všem

Planetary Resources jsou projektem, na kterém se podílí i slavný filmař a výzkumník James Cameron (Titanic, Avatar), který se primárně zajímá o spuštění těžby na asteroidech. Nicméně v prvním kroku společnost vyvíjí robotické sondy na vyhledávání asteroidů.Projektem ARKYD pak chtějí Planetary Resources přitáhnout k vesmíru i pozornost široké veřejnosti.

ARKYD je technologicky vyspělý, orbitální kosmický teleskop, který bude ovládat vznikající komunita dárců, která kromě jednotlivců zahrnuje i některé univerzity a vědecké laboratoře, které budou moci ovlivnit nasměrování teleskopu a jeho využití po vymezený čas. Ačkoli samotné zařízení není nijak velké a teleskop měří pouhých 20 centimetrů, jeho umístění ve výšce přes 300 až 450 kilometrů nad zemským povrchem mu dává jednoznačnou výhodu před pozemskými teleskopy.

Snímky z teleskopu Arkyd

Už dnes je sice ve vesmíru řada teleskopů, ale zájem o možnost takové zařízení využít je mnohem větší. Zároveň poslat takové zařízení do vesmíru je nesmírně nákladné. Milión dolarů stačit nebude, ale Planetary Resouces tak nabízejí novou možnost a zároveň rozkládají náklady na větší komunitu lidí, kteří se z různých důvodů zajímají o pronikání do vesmíru a rádi jej podpoří i finančně.

Vyfoťte se ve vesmíru

Právě kvůli veřejnosti bude Arkyd i atrakcí. Kromě teleskopu, je na jeho plášti umístěn i externí monitor, na který se budou promítat záběry, které na něj budou moci vyslat členové společenství (od příspěvku 25 dolarů a více). U monitoru je výsuvné rameno s kamerou, která poslaný záběr nasnímá se Zemí a vesmírem na pozadí.

Každý si bude moci pořídit svůj portrét z vesmíru

Zároveň ovšem budou teleskop používat i odborníci z Washingtonské univerzity nebo MIT. Všichni kromě přístupu na stránky společenství získají i aplikaci, na které budou moci sledovat práce na konstrukci ARKYDU a následně se podílet na jeho zacílení a využití jeho času.

Bude se hlasovat o zamíření teleskopu k různým objektům ve sluneční soustavě nebo ve vesmíru, ať již půde o Jupiter nebo Saturn a jejich měsíce, nebo o vzdálenou Krabí mlhovinu.