Planeta Merkur se smršťuje

Nová studie NASA ukázala, že se planeta Merkur smršťuje. Těleso s nejkratší oběžnou dráhou kolem slunce se zmenšilo přibližně o sedm kilometrů. Zjištění vědci publikovali v novém vydání časopisu Nature Geoscience.

Planeta Merkur se smršťuje

Na základě měření sondy Messenger musela NASA přehodnotit předchozí závěry, že se Merkur nemění, ačkoli se již 4 miliardy let ochlazuje. Nové údaje však ukazují, že se s poklesem teploty smršťuje jako hornina nebo kov podle očekávání.

Ukázaly to nové, detailní snímky malé planety s jejichž pomocí Paul K. Byrne a Christian Klimczak z Carnegie Institution sestavili komplexní mapu tektonických prvků. Podařilo se jim tak dokončit práci zahájenou 70. letech minulého století, kdy Merkur nasnímkovala ze 45 % sonda Mariner 10. Messenger dorazila na orbit Merkuru v roce 2011 a svou misi má zakončit tento měsíc.

Sonda MESSENGER

Na rozdíl od Země je tektonika Merkuru poměrně jednoduchá a tvoří ji pouze jedna souvislá deska. Vědci na planetě zmapovali celkem 5934 prvků, které jim pomohly určit míru a rychlost zdejších procesů. Výrazné srázy a hřebeny mají podle vědců podobnou roli jako, když krejčí zabere látku u břicha, aby seděla v pase u kalhot. Díky tomu jsou schopni modelovat korekci rozměrů planety v porovnání nových a starých snímků.

Vědci doufají, že jim studium Merkur pomůže prohloubit znalosti o tom, nakolik tektoniku planet ovlivňuje ochlazování, které je provází od vzniku sluneční soustavy.