Planetka Ceres má větší zásoby sladké vody než Země

Pozorování s pomocí Herschelova teleskopu odhalila vodní páry, které "vyfukuje" do prostoru trpasličí planetka Ceres, největší objekt v pásu asteroidů mezi Jupiterem a Marsem. Sladké vody má zřejmě více než Země, pozorování má potvrdit sonda, která je na cestě.

Planetka Ceres má větší zásoby sladké vody než Země

Informaci o zaznamenaném oblaku páry zveřejnil výzkumný tým Evropské vesmírné agentury (ESA) ve středu v časopise Nature. Odborníci předpokládají, že Ceres má na svém povrchu nejen led, ale má i atmosféru. A přestože má v průměru jen 975 kilometrů, jeho zásoby sladké vody jsou větší než má Země.

Ceres, objevený v roce 1801, byl dlouho považován za velký asteroid, ale nakonec byl v roce 2006 zařazen mezi trpasličí planety. "Toto je poprvé, kdy byla vodní pára jednoznačně zjištěna v pásu asteroidů," uvedl Michael Kuppers, hlavní autor zveřejněné studie.

Ceres uvolňuje páru v pulsech v závislosti na natočení planetky ke Slunci.  Přesný mechanismus by měla odhalit vyslaná sonda Dawn, která má k planetce dorazit příští rok.