Polárka se nám ztrácí před očima. Podle čeho budeme navigovat?

Celé generace námořníků se orientovaly podle Polárky. Ale tato hvězda mizí. Kam se ztrácí a co za to může?

Polárka se nám ztrácí před očima. Podle čeho budeme navigovat?

Pevný orientační bod není zase tak pevný.

Každý rok přijde Polárka o tolik hmoty, kolik váží celá Země. Tvrdí to astrofyzik Hilding Neilson a jeho tým z univerzity v Bonnu. Tito vědci zkoumali hmotnost hvězdy – respektive souhvězdí. Polárka totiž není jedna hvězda, ale rovnou pětice jasných hvězd; největší z nich je Polárka A.

Výzkumníci pozorovali, jak se mění cykly zjasňování a ztmívání této hvězdy – podle toho se snažili odvodit její hmotnost. Jak? Stejně jako jiné hvězdy i Polárka A je tvořená vrstvou plynu kolem jádra, v němž probíhá jaderná fúze. Jak gravitace přitahuje vnější vrstvy plynu k jádru, vytváří se pod povrchem průsvitná vrstva, kterou hůře prochází světlo. Ale po nějaké době se tato vrstva prorazí a nashromážděná energie vyletí ven – podobně jako třeba pára z pokličkou zakrytého hrnce. Tím se zase Polárka A rozzáří. A celý cyklus se zase začne opakovat…

Kam mizí Polárka?

Protože Polárka je díky své poloze (viz níže) v zájmu astronomů už řadu generací, zjistili astrofyzici, že se cyklus za uplynulá staletí poměrně výrazně změnil. Každý rok se délka cyklu zkracuje o 4,5 sekundy. Standardní teorie to nejsou schopné vysvětlit, proto přišli němečtí vědci s novou teorií. Polárce podle ní rychle ubývá hmota – a jde o opravdu obří množství. Každoročně tak hvězda ztratí ekvivalent jedné planety velikosti Země.

Naštěstí by to na naši schopnost navigovat nemělo mít výrazný vliv. Jednak jsou tyto změny zářivosti příliš malé na to, aby je zachytilo obyčejné lidské oko. Polárka je totiž pro člověka neskutečně obrovská hvězda. Patří do třídy žlutého nadobra – je třicetkrát větší než Slunce a má zářivost 5 000 Sluncí. Než by se ztráta hmoty nějak projevila, uběhlo by několik desítek tisíc let. A to už Polárka dávno nebude sloužit k navigaci.

Už za necelých 1000 let se totiž Polárka dostane z místa, kde je tak důležitá. Výjimečnost této hvězdy spočívá v tom, že leží téměř na přímé linii s osou otáčení Země, tedy na severním nebeském pólu. Je tedy z pohledu ze Země vlastně nehybná – zdá se, že ostatní hvězdy se otáčejí kolem ní. Díky tomu se stala ideálním pevným bodem, podle nějž se orientovali námořníci i kočovníci ve stepích. Kolem roku 2100 se však vlivem pohybu zemské osy začne vzdalovat – kolem roku 3000 její místo zaujme jiná hvězda, konkrétně to bude Gamma Cephei. Ale nebojte, úplně o Polárku nepřijdeme. V dalším velkém vesmírném cyklu se k nám zase vrátí – za pouhých 25 800 let bude zpět!