Přelom: Astronomové našli ve vesmíru molekuly cukru

Evropští a američtí astronomové objevili molekuly jednoduchého cukru glykolaldehydu v plynovém mračnu obíhajícím nedávno zrozenou hvězdu.

Přelom: Astronomové našli ve vesmíru molekuly cukru

Objev je významný především proto, že glykolaldehyd může sloužit ke vzniku složitých organických sloučenin. Molekulu vědci spatřili v plynovém mračnu kolem hvězdy označované IRAS 16293-2422, která se nachází asi 400 světelných let od naší sluneční soustavy. Hvězda je na kosmické poměry mladá, její stáří astronomové odhadují na 10 000 let.

Ztratila se planeta. Podle všeho ji pohltila její hvězda. Stejný osud potká i Zemi

Glykolaldehyd se patrně vytvořil působením záření z hvězdy na jednodušší sloučeniny v plynovém mračnu, uvedl Jes Jorgensen z dánského Institutu Nielse Bohra, který se na výzkumu podílel.

Glykolaldehyd slouží jako stavební kámen pro vznik ribózy, která může posloužit k vytvoření ribonukleové kyseliny (RNA). Ta slouží v buňkách k přenosu genetické informace nebo jako katalyzátor biologických reakcí.

Vědci nalezli molekuly glykolaldehydu ve vesmíru už dříve. Poprvé ho objevili poblíž centra Mléčné dráhy, kde ovšem podle předpokladů panují takové podmínky, jaké zřejmě vylučují vznik života. Později se podařilo nalézt molekuly tohoto jednoduchého cukru také v mračnu na okraji naší galaxie, v němž podle astronomů vznikají nové hvězdy. Nyní je to ale poprvé, co astronomové našli glykolaldehyd přímo v okolí už existující hvězdy.

Objevu se budeme i nadále věnovat.

FOTO: NASA