Proč po pubertě trápí alergické astma častěji ženy než muže?

Za posledních sedm let došlo v České republice k nárůstu počtu lidí, kteří se léčí u alergologů a imunologů. V roce 2015 řešil astma každý desátý dospělý. Velkou převahu přitom mají ženy. Tým australských vědců se rozhodl zjistit, jak důležitou roli u tohoto onemocnění hraje rozdílnost pohlaví.

Díky pravidelné inhalaci je sliznice dýchacího ústrojí schopna se s alergeny lépe vypořádat.
Zdroj: Profimedia.cz

Alergické astma vyvolává určitý spouštěč, nejčastěji jde o plísně, prachové roztoče, pyl nebo domácí zvířata. Jakmile alergen vstoupí do dýchacích cest, imunitní systém se začne bránit stahováním a objeví se reakce v podobě kašle, sípání či dýchavičnosti. Z nové studie, která byla zveřejněna v časopisu Journal of Experimental Medicine, vyšlo najevo, že testosteron dokáže zablokovat vývoj imunitní buňky, která alergické astma vyvolává.

„Vycházeli jsme z poznatku, že zatímco v dětství jsou k astmatu náchylnější chlapci, po pubertě dochází k obratu," vysvětluje jeden z autorů studie profesor Cyril Seillet z University of Melbourne. Alergické astma přitom představuje velké nebezpečí pro těhotné ženy a jejich nenarozené děti, protože během záchvatu chybí tělu potřebné množství kyslíku. „Zajímalo nás, zda hormony můžou ovlivnit obranyschopnost imunitního systému," dodává Seillet.

Vědci během výzkumu na myších zjistili, že některé imunitní buňky, které vyvolávají alergii a nazývají se vrozené lymfoidní buňky, reagují na testosteron tím, že se přestanou množit. Tyto buňky žijí v plicích, pokožce a dalších orgánech. Produkují bílkoviny, které mohou způsobit zánět plic způsobený alergickými alergiemi na astma, jako jsou roztoči nebo domácí mazlíčky. Spoluautorka studie Gabrielle Belz vysvětluje, že pro definitivní potvrzení je zapotřebí více výzkumů, ale věří, že toto zjištění by mohlo vést k účinnější léčbě onemocnění.

"Současným řešením těžkého astmatu je každodenní inhalace steroidů, ta však může mít vedlejší účinky," uvádí Belz ve zprávě a dodává: "Tento objev dává možnost využít nový způsob léčby s cíleným zaměřením na buňky, které přispívají k rozvoji alergického astmatu."