Růžové pilulky možná prodlužují život

Masově užívaný Ibuprofen (u nás prodávaný i jako Ibalgin) ve formě růžových pilulek nejen tlumí bolesti při migrénách, ale možná prodlužuje i život. Dříve než začnete tabletek hltat ještě víc, tak si uvědomte, že nová studie zatím platí jen pro jednodušší laboratorní organismy a nic nemění na vedlejších negativních účincích medikamentu, který je k dostání bez předpisu.

Netušené vedlejší účinky
Zdroj: dollarphotoclub.com

Hledání látek, které tlumí nebo léčí projevy stáří a vracejí mládí, je vzhledem ke stárnutí populace ve vyspělých zemích poměrně logická snaha. Překvapivě byly takové účinky zjištěny i u ibuprofenu, který tlumí bolesti hlavy nebo kloubů. Za jeho vlivem na prodlužování života laboratorních organismů je zřejmě skutečnost, že má - podobně jako aspirin - protizánětlivé účinky. A záněty tkání jsou jedním z doprovodných jevů stárnutí, které jej i urychlují.

Elixír mládí zvrátil u myší důsledky stárnutí

Navíc se ukazuje, že lidé, kteří užívají ibuprofen dlouhodobě vykazují nižší riziko vzniku dvou nemoci související s věkem: Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

Biochemik Michael Polymenis z Texas A&M University s kolegy zkoušel účinky ibuprofenu na kvasinkách a červech (hlísticích) a octomilkách. Podle výsledků zveřejněných v časopise PLoS Genetics, vykázaly všechny tři organismy zvýšení délky dožití o 10 až 17 procent.

U lidí je předpoklad, že ibuprofen tlumí záněty tím, že blokuje enzym cyklooxygenázu, který stimuluje syntézu molekul podporujících zánět. Kvasinky a hlístice ovšem tento enzym nemají a záněty netrpí. Polymenisův tým však vydedukoval něco jiného - ibuprofen mírně ovlivňuje hladinu aminokyseliny tryptofan, kterou buňky potřebují k produkci proteinů. Předpokládají proto, že mírný pokles hladiny tryptofanu působí jako svého druhu stimulující stres na organismus, který se projeví ve výsledku zvýšením životnosti. Tedy podobně jako malé množství jedu nebo slabá dávka záření.

Jsme jen tak staří, jak stará je naše krev

Jinými slovy se tak potvrzuje staré rčení: Co vás nezabije, to vás posílí!

Proto je ovšem nutné dodat, že nadužívání ibuprofenu může vyvolat velice nebezpečné krvácení především v žaludku. Vědci také zdůrazňují, že jakkoli jsou si živé organismy podobné, to, co funguje u kvasinek nebo octomilek, ani zdaleka nemusí fungovat u člověka.